dc.contributor.author | Mikalsen, Hanne | |
dc.contributor.author | Nes, Kari | |
dc.contributor.author | Dobson, Stephen R. | |
dc.date.accessioned | 2014-01-21T14:07:33Z | |
dc.date.available | 2014-01-21T14:07:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Mikalsen, Hanne, Nes, Kari, & Dobson, Stephen R. (2013). Om "dronninger og prinser, resten er bare i veien" -elevmedvirkning i teori og praksis. Paideia(06), 57-71. | no_NO |
dc.identifier.issn | 1904-9633 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/134612 | |
dc.description | Fagfellevurdert artikkel publisert i Paideia : tidsskrift for professionel pædagogisk praksis, 2013. | no_NO |
dc.description.abstract | På bakgrunn av data fra et medvirkningsprosjekt i to norske skoler drøfter forfatterne hvordan elevmedvirkning kan forstås, og hvordan det kan praktiseres. I tillegg til å bringe inn sentrale kilder på området framholder de at også andre perspektiver må legges til grunn når elevmedvirkning skal realiseres i dagens skole, ikke minst må «forhandlingsbarnet» og nye oppdragelsesmønstre tas med i betraktningen. Det må også tas hensyn til at ikke alle barns stemme høres like lett. Viktig å merke seg er at elevmedvirkning er en del av selve lærings- og vurderingsarbeidet i skolens fag, ikke bare egne aktiviteter i tillegg til undervisningen. Artikkelen avsluttes med noen anbefalinger til skolen. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Dafolo | no_NO |
dc.relation.uri | http://www.hihm.no/Prosjektsider/SEPU/Tidsskriftet-Paideia | |
dc.subject | elevmedvirkning | no_NO |
dc.subject | deltagelse | no_NO |
dc.subject | forhandlingsbarn | no_NO |
dc.subject | barneskole | no_NO |
dc.subject | demokrati | no_NO |
dc.subject | Redd Barna | no_NO |
dc.title | Om "dronninger og prinser, resten er bare i veien" - elevmedvirkning i teori og praksis | no_NO |
dc.type | Journal article | no_NO |
dc.type | Peer reviewed | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 58-71 | no_NO |
dc.source.journal | Paideia : tidsskrift for professionel pædagogisk praksis | no_NO |
dc.source.issue | 6 | no_NO |