Brukerstyrt personlig assistanse – Kunnskapsstatus
Abstract
Gjennomgangen av eksisterende kunnskap om brukerstyrt personlig assistanse i Norge viser
at kunnskapsgrunnlaget er varierende for ulike områder. Området som peker seg ut med størst
behov for oppdatert kunnskap angår den kommunale implementeringen av BPA. Eksisterende
kunnskap tyder på betydelige forskjeller i praksis mellom kommunene både når det gjelder
hvem som tildeles BPA og omfanget av ordningen. Det er betydelig kunnskap om brukernes
vurderinger av BPA, men det mangler oppdatert kunnskap om hvordan målgruppeutvidelsen
har hatt konsekvenser for sammensetningen av brukergruppa, og hvordan den virker inn på
hvordan arbeidslederansvaret ivaretas. Det finnes ikke systematisert kunnskap om hvordan
pårørende til BPA-brukerne vurderer ordningen. Et annet område med stort behov for
oppdatert kunnskap angår assistentene. Kunnskapen her er i stor grad gammel og fanger trolig
ikke opp endringer verken når det gjelder rekruttering, ansettelsesforhold,
arbeidstidsordninger eller assistentenes vurderinger av arbeidet. Samfunnsøkonomiske
analyser er et område med behov for sikrere kunnskap. Dette er et område med betydelige
metodiske utfordringer. Å benytte eksisterende registerdata der en kobler IPLOS-data med
andre registre synes å være den sikreste metoden for å få valid kunnskap. Det er endelig
behov for oppdatert kunnskap om praksis når det gjelder klager ang. BPA. Etter at
klageomfanget er lagt inn i Helsetilsynets tilsynsmelding, gjelder dette i første rekke
kunnskap om klagegrunnlaget og hvordan avslag/medhold i klagene fordeler seg på typer
saker.