Elevenes stemmer. Forskjeller og likheter mellom jenter og gutters opplevelser av sin skolehverdag
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/216937Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSammendrag
Hensikten med denne rapporten er å få kunnskap om hvilke forhold i undervisning og læringsmiljø som bidrar til en
likeverdig og tilpasset opplæring for gutter og jenter. Studien er en del av et større forsknings- og utviklingsprosjekt i
Gjøvik kommune med prosjekttittelen «Gutter og jenter i skolen». Målet med denne kvalitative undersøkelsen er å gå
inn i elevenes opplevelser på bestemte forhold i læringsmiljø og undervisning, gjennom å intervjue et utvalg av elever
på 6. og 9. trinn. Elevenes oppfatninger vil i mange situasjoner danne grunnlaget for deres handlinger, og eleven vil
dermed forstås som en aktør. Aktørperspektivet er rapportens teoretiske rammeverk, i tillegg til noe kjønnsteori og
tidligere empiri. For lærere vil det være avgjørende å få kunnskap om elevenes erfaringer og oppfatninger, slik at man
best kan legge til rette for læring og bidra til å redusere uheldige læringserfaringer.
Problemstillingene som det søkes svar på er:
• Hvilke forskjeller og likheter er det i jenter og gutters opplevelse av bestemte elementer i undervisning og
læringsmiljøet i Vardal ungdomsskolekrets?
• Hvilke pedagogiske konsekvenser kan elevenes stemmer få for lærernes praksis?
Gjennom analysene av datamaterialet er det benyttet kontrastering som verktøy, hvilket betyr at forskerne har lett
etter likheter og forskjeller mellom guttenes og jentenes stemmer. Resultatene viser at guttene og jentene deler
noen opplevelser, men det tyder også på at de opplever skolehverdagen forskjellig på noen områder. Generelt sett
ser det ut til at jentene har et mer positivt syn på skole og et større fokus på læring enn guttene. Guttene ser ut til
å utøve mer forstyrrende atferd og kjede seg i skoletimene, samt at de i større grad enn jentene har noen negative
opplevelser med enkeltlærere.
Pedagogiske konsekvenser av elevenes ulike stemmer vil være at de grunnleggende pedagogiske elementene må
være på plass, som god klasseledelse, læringstrykk med tydelige forventninger og krav, samt en anerkjennende
tilnærming til begge kjønn. Når disse elementene er til stede kan man knytte kunnskapen til handling gjennom
variasjon i arbeidsformer og oppgavetyper. The purpose of this report is to gain knowledge about the conditions for the teaching and learning environment that
contribute to an equal and adapted education for boys and girls. The study is a part of a larger research- and development
project in Gjøvik municipality with the title «Boys and girls in school». The aim of this qualitative study is to
go into pupils’ experiences on specific topics in learning and teaching, by interviewing pupils on 6th and 9th grade.
The pupils’ views will often be the basis for their actions, and the pupil will be understood as an actor. A participant’s
perspective is the theoretical framework for this report, in addition to gender theory and previous empirical research.
For teachers, it will be important to get the knowledge about pupils’ experiences and perceptions in order to facilitate
learning and reduce negative learning experiences.
The issues which is sought answers to are:
• What differences and similarities are there in girls’ and boys’ perception of specific items in the teaching and
learning environment in Vardal secondary school district?
• What are the educational implications for teachers’ practice based on the pupils’ experiences?
In the analysis of the data has a contrasting method been used, which means that the researchers have been looking
for similarities and differences between boys’ and girls’ voices. The results show that boys and girls share some
experiences, but they also experience school life different in some areas. In general the girls have more positive
views on school and a stronger learning emphasis than boys. The boys seem to have a more disruptive behavior and
are bored in class, and have some negative experiences with some teachers to a greater extent than girls.
The educational implications of the pupils’ different voices will be that the basic educational elements must be in
place, such as the good class management, learning emphasis with clear expectations and demands, as well as an
appreciative approach to both sexes. When these elements are present, the knowledge can turn into action through
the variety in methods and task types.