Utfordringer og erfaringer knyttet til leseforståelse hos barn med autismespekterforstyrrelser
Abstract
Denne oppgaven handler om leseforståelse hos barn med autismespekterforstyrrelser
(ASF). ASF er en biologisk betinget gjennomgripende utviklingsforstyrrelse som gir utslag
i omfattende forståelsesvansker. I mitt virke som spesialpedagog har jeg medvirket til
utvikling av et spesielt tilrettelagt undervisningsopplegg for elever med ASF. Dette
undervisningsopplegget heter LIMM, og har som hensikt å utvikle leseforståelse.
Problemstillingen i oppgaven er ”Hvilke utfordringer møter pedagoger i arbeidet
med leseforståelse hos elever med ASF?” For å undersøke formulerte jeg to
forskningsspørsmål:
• Hvilke erfaringer har pedagoger med bruk av LIMM i undervisningen?
• Kan bedret leseforståelse føre til bedre livskvalitet?
I teoridelen beskriver jeg hvilke kognitive funksjoner som er svekket hos elever med ASF,
og hvordan disse antas å påvirke leseforståelsen. Teorigrunnlaget jeg har valgt beskriver i
hovedsak fire forklaringsmodeller for vanskene:
Svikt i eksekutive funksjoner, hvilket fører til redusert evne til planlegging og organisering.
Svikt i evne til mentalisering, hvilket fører til redusert evne til å skjønne egne og andres
tanker, følelser og intensjoner.
Svikt i sentral koherens, hvilket fører til redusert evne til å skjønne sammenhenger.
Perseptuelle vansker, hvilket fører til en annerledes oppfattelse av omgivelsene, som igjen
fører til omfattende behov for tilrettelegging. Alle disse forklaringsmodellene påvirker
elevens læreforutsetninger i stor grad. Elever med ASF har derfor stort behov for
tilrettelegging av undervisningen. Strukturert og visuelt tilrettelagt undervisning ser ut til å
være effektivt i undervisning av barn med ASF.
LIMM er utgangspunkt for forskningsdelen i oppgaven, hvor jeg spør om utfordringer
knyttet til leseforståelse og erfaringer med bruk av LIMM.
Jeg har valgt en fenomenologisk tilnærming til forskningsdelen. Dette fordi jeg ønsker å
belyse et fenomen, og undersøke hvordan mine informanter opplever utfordringer og
erfaringer i undervisning av elever med ASF. Jeg gjennomførte et semistrukturert intervju
med fire informanter på tre forskjellige skoler. Datamaterialet ble analysert og organisert i
kategoriene som fikk navnene utfordringer og erfaringer. I løpet av analysefasen
utkrystalliserte temaet livskvalitet seg, og ble en egen kategori.