dc.description.abstract | Skolen er den arenaen hvor alle barn mellom 6 og 16 år befinner seg og det er her det kan
gjøres en innsats med det forebyggende arbeidet. Selv om skolen skal være styrt av et førevar
prinsipp viser forskning at det ofte er vente-å-se holdningen som er gjeldende. Det har
de siste årene blitt satt fokus på forebyggende arbeid i stedet for behandling og i den
sammenheng er hensikten med denne oppgaven å se på om tverrfaglig samarbeid kan være
et verktøy for å få til et forebyggende arbeid med det psykososiale skolemiljøet.
Jeg har tatt utgangspunkt i teori om forutsetninger og utfordringer for tverrfaglig samarbeid
hentet fra Glavin & Erdal (2013) og Ødegård (2009) og sett på hva tverrfaglig samarbeid i
skolen kan bidra med. Videre har jeg brukt Mrazek & Haggerty (1994) sine definisjoner av de
tre nivåene for forebygging og knyttet det opp mot tverrfaglig samarbeid i skolen. Jeg har
også gjort rede for psykisk helse og viktigheten av å forebygge for å unngå utviklingen av
psykiske vansker.
Min studie har en vitenskapsteoretiske forankring i sosialkonstruktivismen. Metodene som
er brukt i denne studien for å samle inn data er individuelle intervju og ikke-deltakende
observasjon. Jeg har gjennomført et semistrukturert intervju med seks deltakere hvor fire av
de har sosialfaglig bakgrunn og to har en pedagogisk bakgrunn. De har alle erfaring med
tverrfaglig samarbeid og har kontakt med skolen daglig eller på jevnlig basis. Jeg har også
vært med og observert på et tverretatlige teammøte for å få en innsikt i hvordan tverretatlig
samarbeid fungerer i praksis.
I denne undersøkelsen var det fem hovedfunn som var sentrale; tiltak for å fremme det
psykososiale miljøet, forutsetninger for et godt tverrfaglig samarbeid, kunnskapsformidling,
spenninger mellom profesjonene og organisering. Funnene indikerer at det er noen
spenninger mellom profesjonene som kan ha en sammenheng med at det er flere
grunnleggende forutsetninger som forankring i skolesystem og lovverk og avklaring av rolle
og arbeidsoppgaver som ikke er på plass enda. Når de grunnleggende forutsetningene ikke
er på plass kan det føre til at det blir mer flerfaglig jobbing internt i skolen. Det er viktig med
et helhetlig tilbud rundt barn, men for at det skal være et verktøy for det forebyggende arbeidet i skolen må forutsetningene være på plass slik at det er mulighet til å få til et
tverrfaglig samarbeid mellom pedagogene og de andre yrkesgruppene.
Det er behov for å finne ut av om man skal ha andre yrkesgrupper inn i skolen og hvordan
det skal organiseres. Implikasjoner for videre forskning kan være å evaluere hvordan
tverrfaglig samarbeid internt fungerer i dag for å se på hvilken virkning det har og om man
virkelig skal satse på det. | nb_NO |