Skolefruktordning og kostholdsvaner
Abstract
Problemområde: Overvekt og fedme er stadig et økende problem blant den norske befolkningen. Skolefruktordningen er derfor et av mange forebyggende tiltak i den norske skolen. Jeg ønsker å finne ut om skolefruktordningen bidrar til å endre inntaket av frukt og grønnsaker, i tillegg til om sosial klasse er med på å bestemme elevenes kostholdsvaner.
Problemstilling: «Hvordan kan skolefruktordningen bidra til å endre inntak av frukt og grønnsaker for grunnskoleelever?»
Metode: En systematisk litteraturstudie som metode er valgt i min fordypningsoppgave. Det blir presentert ulike typer metode, i tillegg til mitt valg og begrunnelse for valget. Avslutningsvis blir benyttede inklusjons- og eksklusjonskriterier beskrevet.
Resultat: Skolefruktordning viser seg å ha en økende effekt på grunnskoleelevers inntak av frukt og grønnsaker. Forskjellene er ikke like signifikante som forventet. I tillegg har sosial klasse en stor betydning for inntak av frukt og grønnsaker. Foreldrenes sosiale status er utslagsgivende for elevenes inntak.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2014