Motivasjon i kroppsøving
Abstract
Problemstilling:
Hvordan kan vi underbygge formålet med kroppsøvingsfaget, slik at elevene blir inspirert og motivert til livslang bevegelsesglede? Denne oppgaven skal gå gjennom hvilke faktorer som er sentral og vektlegge i denne prosessen.
Metode:
Denne oppgaven er basert på en litteraturstudie, hvor relevant litteratur og forskning ble gjennomgått og diskutert kritisk opp mot problemstillingen.
Resultat:
Det mest sentrale for å inspirere og motivere elever til livslang bevegelsesglede viser seg og være læreren. Læreren har stor påvirkning på hvordan elevene opplever undervisningen og tilrettelegge for et mestringsorientert læringsmiljø viser seg og være hensiktsmessig. Elevene må oppleve mestring for og deretter få motivasjon til kroppsøvingen og fysisk aktivitet. Det og gi elevene muligheter for og bestemme hva de skal delta på i undervisningen viser seg også og øke motivasjonen blant elevene.
Description
Bacheloroppgave, faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2014