Lærebok i engelskfaget: Et hinder for motivasjon?
Abstract
Norsk:
Både nasjonalt og internasjonalt viser undersøkelser til høy bruk og tillit til lærebøker i
engelskundervisningen. Det er en føring fra fagpersoner om at det er for høy grad av
lærebøker benyttet i engelskundervisning og at dette ikke nødvendigvis er heldig. Denne
oppgaven vil kaste lys over hvorvidt mindre lærebokfokusert undervisning i engelsk kan være
med på å øke elevers motivasjon for faget. Undersøkelsesspørsmålet lyder: ‘Hvordan påvirker
lærebokfokusert undervisning elevers motivasjon for engelsk?’ Noen mulige tilnærminger for
å oppnå dette vil bli presentert, samt erfaringer fra studier knyttet til lærebokbruk. Kvalitativ
metode, derunder strukturert utspørring med åpne og lukkede spørsmål, blir benyttet for å
forsøke å belyse oppgavens spørsmål. To grupper av totalt 28 elever på 9. trinn ble brukt som
respondenter i forbindelse med denne oppgaven. Oppgaven forsøker ikke å gi direkte svar på
problemstillingen, da dette vil være i overkant ambisiøst for en oppgave av denne størrelsen,
men kan være med på å støtte oppunder tidligere undersøkelser om norske elevers motivasjon
for å lære engelsk, noe som støttes av tidligere forskning. Undersøkelsen gir også en
indikasjon på at elevene i undersøkelsen ønsker noe mer variert og interessant undervisning. English:
Research into TEFL show that teachers rely heavily on textbooks, and it has been argued that
this is not advantageous for learners. The primary aim of this thesis is to shed light on
textbook use in EFL-teaching and determine whether there is a connection between extensive
textbook use and pupils’ motivation for learning English. Different approaches other than the
textbook-approach will be presented. The research question reads: ‘How does textbookcentred
teaching affect pupils’ motivation for learning English?’ A structured interview, or
closed- and open-ended questionnaire, was distributed to two groups of pupils (28 in total),
from Year 9 in a lower secondary school in Norway. Though this thesis does not attempt to
conclude in terms of a definitive answer to the research question, one could argue that the
results from this study support the statement that pupils’ motivation for learning English is
high, something maintained by previous research. Findings show that pupils in the study
requested a bigger variety of content, and lessons that were more interesting when asked what
would help motivate them for studying English.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.