Et dydsetisk perspektiv på skolens moralopplæring.
Abstract
Norsk:
Denne bacheloroppgaven handler om på hvilken måte et dydsetisk perspektiv på skolens
moralopplæring kan bidra til å fremme elevenes moralske karakterdannelse gjennom
etikkundervisning. Bakgrunn for valg av tema er å finne i formålsparagrafen og den
generelle delen av læreplanen. I møte med disse dokumentene har jeg sett at dydsetikk er en
etisk modell som fanger opp flere sider ved skolens moralopplæring og som dermed kan
bidra til å nå sentrale mål for den moralske dannelsen. For å svare på hvordan dette kan
fremmes i etikkundervisning tar jeg utgangspunkt i teori om barn og unges moralske
utvikling. Spesielt evnen til empati blir trukket fram her som sentralt for beredskap til og
motivasjon for å handle moralsk. Til slutt drøftes narrativ etikk som en aktuell metode for å
fremme elevenes moralske karakterdannelse. English:
This Bachelor thesis shows how a virtue ethical perspective on school's moral education
can contribute to promote students moral character building through use of ethical teaching.
The reason I chose this theme can be found in the mission statement of the Education Act
and the general part of the curriculum. While working with these documents I found that
virtue ethics is an ethical model that contains several aspects of the school's moral
education, and therefore can contribute to reach main goals for the moral character
building. To be able to answer how this can be promoted in the ethical school teaching I am
basing it on theory on children and youth's moral development. Especially the ability to
empathize is used here as essential for preparation and motivation to act morally. At the
end, I discuss narrative ethics as a plausible method to promote students' moral character
building.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.