Lojalitet. Innhold, premisser & varianter
Abstract
Denne master oppgaven er skrevet i forbindelse med et studie i offentlig ledelse og styring
ved Høgskolen i Hedmark campus Rena. Interessen for tema lojalitet er en følge av egen
erfaring, studiet og temaets aktualitet. Jeg valgte å se på hva ansatte legger i begrepet
lojalitet, hva som skaper og påvirker lojalitet og mot hvem de ansatte faktisk er lojale.
Metoden som ble brukt var casebasert gruppeintervju og kvalitativ metode. Gjennom et
teoretisk fundament, disse intervjuene og påfølgende analysearbeid har jeg fått frem mange
interessante funn. Funn viktig for organisasjoner og deres ledere, nå og i fremtiden. Jeg fant
ut at lojaliteten var mangfoldig og innholdsrik. Lojalitet var både dynamisk og foranderlig,
samtidig som det kan være noe fast og konkret. Til hvem man var lojal kunne være
kontekstuelt betinget, og noe som ble koblet ut og inn avhengig av både situasjon og person.
Stor endringsfrekvens og stadig økende krav til de ansatte var typiske faktorer som utfordret
og hemmet lojaliteten. Informasjon, medbestemmelse, god ledelse og involvering var
faktorer som påvirket lojaliteten i positiv retning, og som også da var med å skape lojalitet.
Sist, men ikke minst, var lojalitet noe som måtte fortjenes. Gjensidig tillit og lojalitet var
noen av de viktigste premissene for lojalitet This Master’s thesis was written in conjunction with a Master’s Degree in public
administration at the Høgskolen i Hedmark (College of Hedmark) campus Rena. The interest
for the theme loyalty comes from personal experience, the Master’s Degree and the theme’s
relevance. I chose to focus on how employees define loyalty, what creates and influences
loyalty and to whom employees are actually loyal. Methods used were case-based group
interviews and qualitative methods. Through fundamental theory, these interviews and
subsequent analytical work, I have made several interesting discoveries. Discoveries that is
important for organizations and their leaders, today and in the future. I discovered that
loyalty was both dynamic and changeable, but at the same time it could be something
concrete. To whom an employee was loyal depended on context, and loyalty changed
depending on both the situation and the individual. Continuous changes and increasingly
high demands on the employees were typical factors that challenged and restricted loyalty.
Information, joint decision-making, good leadership and involvement were factors that
positively influenced loyalty, and also helped create loyalty. Finally, loyalty was something
that had to be earned. Mutual trust and loyalty was one of the most important premises for
loyalty
Description
Erfaringsbasert master 90 poeng