dc.contributor.author | Lervik, Monica Johannesen | |
dc.date.accessioned | 2016-03-08T10:07:45Z | |
dc.date.available | 2016-03-08T10:07:45Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2381751 | |
dc.description | Forskningsmetode i profesjonsrettede lærerutdanningsfag-kvalitativ metode, høsten 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | I dette essayet vil jeg se på ulike forskningsetiske problemstillinger knyttet til forskerens forforståelse og fordommer i kvalitativ intervjuing. Jeg vil belyse problemstillingen med Gadamers filosofi og med begrepene forforståelse og fordommer i hvordan en forsker kan utvikle en reflektert holdning til egen forforståelse i kvalitativ intervjuing. Hvordan kan Hermeneutikken og Gadamers begreper fordommer og forforståelse bidra til at jeg er bevisst og reflektert til min egen subjektivitet og forforståelse i intervjusituasjonen? Det kvalitative forskningsintervjuet vil være en samtale mellom forsker og informant som begge vil være med på å påvirke intervjusituasjonen. Jeg er opptatt av at min teoribakgrunn, hypoteser og antagelser kan både være positivt og negativt i den kvalitative intervjusituasjonen. Hvordan kan min forforståelse influere intervjusituasjonen? | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | forskningsmetode | nb_NO |
dc.subject | etikk | nb_NO |
dc.subject | kvalitativ metode | nb_NO |
dc.title | Redegjørelse for og drøfting av hvordan en forsker kan utvikle en reflektert holdning til en egen forforståelse i kvalitativ intervjuing, i lys av Gadamer. | nb_NO |
dc.type | Working paper | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 11 | nb_NO |