Hvordan vektlegger Stortingsmelding nr. 16 utjevning av sosiale forskjeller? Og hvilke konsekvenser har dette? En dokumentanalyse om sosiale ulikheter i skolen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2386465Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Temaet for denne oppgaven er sosiale ulikheter blant elevene, og de konsekvensene dette
har for elevenes læringsutbytte. Jeg har analysert Stortingsmelding nr. 16, og sett på hva
denne sier om sosiale forskjeller i skolen og arbeidet med utjevning av disse, samt hvilke
konsekvenser dette har for lærerne i skolen. Med dokumentanalyse som metode har jeg
kommet frem til funn fra analysearbeidet, dette har jeg så presentert og drøftet opp mot
relevant teori.
Dagens skole i Norge ser ut til å være en bidragsytende faktor i å reprodusere sosiale
forskjeller blant elevene, og av særlig betydning for elevenes læringsutbytte er foreldrenes
utdanningsnivå og inntekt. Dette er et faktum til tross for at det er et underliggende politisk
mål om å utjevne sosiale forskjeller, og flere utdanningsreformer har hatt idealet om en
enhetsskole som fokus. Funn fra analysen viser at det allikevel er tiltak som kan gjøres for å
utjevne disse forskjellene. Disse tiltakene har direkte konsekvenser for lærerne, da de gjør
rede for hva den enkelte lærer kan gjøre for å utjevne sosiale ulikheter blant elevene. English:
The theme in this paper is social inequalities among pupils, and what consequences this have for the pupil`s learning outcome. I have analysed Report No. 16 to the Storting, and what this document states about social inequalities in schools and the equalization of these differences, and what the consequences of this are for the teachers. By using document analyse, I have reached discoveries which I have presented and discussed using relevant theory.
Today’s school in Norway seems to be a contributing factor in reproducing social differences, and the education level and income of pupil`s parents seems to be of particular significance for the pupils learning outcome. Equalization of social differences is a political ambition, and several education reforms have had this as an underlying focus. In my analysis I have discovered measures that can be taken in the process of equalizing these differences. These measures have direct consequences for the teacher; they explain what the teacher can do in the work of equalizing social differences.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.