Inkludering og anerkjennelse for elever i mottaksklasse
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2386536Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne bacheloroppgaven ser nærmere på hvordan det kan bli lagt til rette for inkludering og
anerkjennelse for elever i mottaksklasse. Det blir gjort rede for hva begrepene inkludering
og anerkjennelse innebærer. For nyankomne, minoritetsspråklige elever kan det være en
utfordring å komme inn i den norske skolen; forskning viser blant annet at minoritetsbarn
ofte blir mindre anerkjent enn andre. Jeg har intervjuet tre informanter som arbeider med
mottaksklasse daglig, og har sett nærmere på hva de legger i inkludering og anerkjennelse,
samt hvordan de legger til rette for dette. English:
This bachelor thesis will take a closer look at inclusion and recognition for students in reception class. These terms will also be clarified. It can be a challenge for the newly arrived minority students to become a part of the Norwegian school; research shows that minority children are often less recognized than other students. I have interviewed three informants who works with reception class daily, and I have taken a closer look at what they think about inclusion and recognition, and how they arrange this.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.