Formativ vurdering – en nødvendighet for læring?
Abstract
Forfatter: Mathias Eng
Problemstilling: I hvilken grad kan formativ vurdering brukes for å fremme elevenes læring, i samsvar med kroppsøvingsfagets formål?
Teori: I teorikapitlet mitt tar jeg for meg uttrykk som formativ vurdering, egenvurdering, vurderingskultur og hvordan lærere i større grad kan bruke formativ vurdering for å forme elevens læring. Opplæringsloven og LK-06 er også vesentlige faktorer videre i min oppgave.
Metode: Kvalitativt litteraturstudie med basis i litteratur og forskning. Jeg vil i dette kapitlet redegjøre for metodiske begreper og min søkeprosess i dette studie.
Resultat: Resultatene viser at formativ vurdering kan ha stor positiv effekt på elevens læring i skolen. Det kommer frem at formativ vurdering, herunder også egenvurdering har en stor personlig verdi hos elevene, da de virker mer reflektert over egen læring. Undersøkelsene viser at lærere som bruker formativ vurdering i større grad, erfarer at elevene blir mer engasjert i timer, der det er en forutsetning med kontinuerlig vurdering mot klare mål.
Diskusjon: I diskusjonsdelen vil jeg ta for meg de fire forskningsartiklene jeg presenterer i resultatkapitlet, og diskutere hvorvidt de henger sammen med min teori. Jeg vil diskutere sammenhenger, og om kroppsøvingslæreren kan gi elever større læringsutbytte av å implementere formativ vurdering i større grad i kroppsøvingsfaget.
Konklusjon: Denne studien har vist at formativ vurdering kan ha en stor betydning for å fremme elevenes læring. Klarere retningslinjer for vurdering, og god planlegging av timer med basis i kompetansemål, kan styrke fagets legitimitet og mer engasjerte elever.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016