Tilpasset opplæring for funksjonshemmede elever
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2392305Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forfatter: Tonje Enkerud, Faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016.
Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum, folkehelsefag.
Tittel: Tilpasset opplæring for funksjonshemmede elever.
Problemstilling: Hvordan kan man ivareta tilpasset opplæring i kroppsøvingsfaget for funksjonshemmede elever?
Oppgaven belyser hvilke faktorene som er viktige for å kunne ivareta tilpasset opplæring for elever med funksjonsnedsettelser.
Metode: Oppgaven er basert gjennom en litteraturstudie. For å svare på problemstillingen som nevnt ovenfor har jeg brukt litteraturstudie med kvalitativ metode, og sett på flere ulike artikler innenfor temaet. Litteraturstudie var obligatorisk og bestemt fra Høgskolen på forhånd.
Resultat: Resultatet viser at skolene håndterer ulike situasjoner med funksjonshemmede elever i undervisningen på forskjellige måter. Den største utfordringen for kroppsøvingslærerne er å planlegge, organisere og tilrettelegge undervisningen for denne type elevgruppe på en tilstrekkelig god måte. Tilpasset opplæring påvirkes spesielt av om læreren gir mulighet for elevmedvirkning i planleggingen og organiseringen av kroppsøvingsundervisningene. Dersom læreren legger opp for elevmedvirkning, blir tilretteleggingen bedre blant funksjonshemmede elever, samt mestring og motivasjon vil øke. Funksjonshemmede elever ønsker å delta mer i kroppsøvingsfaget enn det som blir tilrettelagt i dag.
Nøkkelbegreper: Tilrettelegging, mestring, inkludering, elevmedvirkning, klasse- og læringsmiljø.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2016