dc.contributor.author | Nymo, Peder | |
dc.date.accessioned | 2016-06-28T10:35:11Z | |
dc.date.available | 2016-06-28T10:35:11Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2394362 | |
dc.description.abstract | Traktoren er en kjent jordbruksmaskin. De kom først med hjul av stål, og komforten og
hastigheten var der etter. Med tiden har traktorene blitt større, komforten bedre og
hastigheten høyere. Størrelsen på hengeren har også økt i samme takt. Dette har gjort at
traktoren og tilhengeren er oppe på et nivå, som egner seg til både jordbruk og
transportoppdrag.
Traktor og henger er altså helt vanlig å se langs veien; sommer som vinter. På sommertid er
det sjeldent noe problem å kjøre traktor og henger langs vei, men på vinterstid, da veiene er
glatte, øker risikoen betraktelig. På traktoren har det blitt vanlig å sette på vinterdekk med
pigg på vinterstid, mens på hengeren blir de samme dekkene brukt hele året. Hengerdekkene
er som oftest harde sommerdekk, som gir forholdsvis lite friksjon mot det glatte underlaget.
Kjettinger er et godt alternativ til å sikre veigrepet på vinterstid. Det er en løsning som har
vært tilgjengelig for bruk på traktor i årevis. Ulempen med kjettinger er at det er strevsomt
og tidkrevende ved på- og av montering, noe som gjør at de ofte blir sittende på gjennom
vintermånedene. Dette fikk meg til å tenke på en løsning som har blitt brukt på lastebil i en
mannsalder. Løsningen blir kalt for Onspot. Innretningen øker friksjonen ved hjelp av
kjettinglenker, som slynges under hjulene. Den blir montert under lastebilen, der den kan
kobles inn og ut fra hytten. Dette gjør at kjettingen ikke slites unødig, og man er alltid beredt
til å takle glatte veier. Dette fikk meg såpass interessert, at jeg bestemte meg for å konstruere
en prototype av Onspot til traktorhenger.
Prototypen ble laget til en Foss-Eik dumperhenger og ble testet vinteren 2015-2016.
Konstruksjonen ble utbedret flere ganger under testkjøringen, men til slutt fikk jeg et resultat
som var tilfredsstillende. Bremselengden ble da redusert med 28 %, ved hjelp av Onspot. | nb_NO |
dc.description.abstract | The tractor is a well-known farming machine. The first one ever produced came with wheels
made out of steel, the speed and comfort was not a priority. As the time has past by, the
tractors have become larger as well as the comfort and speed has developed. At the same rate
with its equipment’s, such as trailers. Due to this development, the tractor and trailer is just
not for farming, but now taken some of the carrying loads from trucks and lorries.
Tractors and trailers are now a bigger part of the «normal» trafficking on roads, at summer
seasons as well as in the winter seasons. In the summer season, its close to none risk with
driving tractor with large trailers regarding traction. When the winter seasons are coming,
the traction extremely low due to the snow and icy roads. Tractor owners and companies
have now started to equipped their tractors studded winter tires for increased traction in the
winter seasons. Unfortunately the trailers is running the same summer tires, often hard
standard tires with close to none friction on the winter roads.
Tire chains or snow chains are a good alternative to increase the friction in the winter season,
it has been available for tractors fore some decades. The down side is the heavy lifting as
well as the amount of time it takes to mount them correct which leads to once there on, they
aren’t coming off until spring. This made me think of a solution like lorries and ambulance
have used for a long time. The Onspot. This enhancement increases the friction with chainlink
spins under the powering wheel. This enhancement is mounted under the vehicle and
can be operated from the cabin. This makes it easy to operate it while driving. No need to
make some heavy lifting or spend a lot of time with mounting the tire chains and
unnecessary driving with tire chains. This caught my interest so I decided to make a
prototype of the Onspot enhancement for trailers.
The prototype was made for a Foss-Eik trailer and was tested during the winter season 2015
to 2016. The prototype where upgraded and changed several times during the test runs. In
the end the result became so satisfying that I decided it was usable. The braking distance was
then reduced by 28%, using Onspot. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.title | Traktorhenger på vinterføre | nb_NO |
dc.title.alternative | Tractor-trailer on winter roads | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Agriculture and fishery disciplines: 900::Agriculture disciplines: 910 | nb_NO |