dc.contributor.author | Austad, Camilla | |
dc.date.accessioned | 2016-08-04T08:07:35Z | |
dc.date.available | 2016-08-04T08:07:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2397795 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
I denne masteroppgaven har målet vært å se på hvordan kulturelt mangfold anerkjennes i
lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn. Jeg har i den sammenheng gjennomført en lærebokanalyse
på et lite utvalg bøker, henholdsvis to 2.trinnsbøker og tre 5.trinnsbøker fra læreverkene Salto
og Zeppelin.
Kulturelt mangfold er et begrep som gir mange assosiasjoner til dets innhold. Jeg har derfor
som en støtte til analysen definert begrepet gjennom kulturteori. Viktige dimensjoner i
tilknytning til kulturelt mangfold som jeg her har kommet frem til er bl.a. språk som en viktig
del av kultur, og hvordan kulturelt mangfold kan komme til uttrykk gjennom f.eks. ytre
kjennetegn i ulike former, slik som etnisitet, levemåter, klesplagg, mat o.l.
Når det kommer til hvordan det kulturelle mangfoldet anerkjennes i lærebøkene har jeg brukt
Axel Honneths teori om anerkjennelse. Dette fordi han tar opp ulike former for anerkjennelse
i ulike sfærer og hvordan en i tillegg kan identifisere en eventuell mangel på anerkjennelse
som da utrykkes gjennom tilsvarende former for krenkelse. Det har også vært viktig å snakke
om identitet i forbindelse med anerkjennelse da disse begrepene mer eller mindre hører
sammen.
Som et bakteppe for analyseprosessen i denne masteroppgaven ligger hermeneutikken, i og
med at denne tar for seg tolkning av tekster, og gjennom lærebokanalysene har jeg tolket
innholdet i disse bøkene med utgangspunkt i kulturteori og anerkjennelse. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
In this master thesis, my goal has been to take a closer look at how cultural diversity are
acknowledged in textbooks of Norwegian as a school subject in the 2nd and 5th grade.
Therefore, I have done a textbook analysis on a small selection of textbooks, consisting of two
2nd grade textbooks and three 5th grade textbooks from the textbook series Salto and Zeppelin.
The concept of cultural diversity is one that gives many associations to its content. Therefor I
have defined its meaning through cultural theory to support my analysis. Important dimensions
that I have discovered in connection with cultural diversity is e.g. the language as an important
aspect of ones culture, and how cultural diversity can be expressed through outer features such
as ethnicity, ways of life, clothes, food etc.
When it comes to how the textbooks acknowledges cultural diversity, I have used Axel
Honneths theory of recognition. His theory consists of three spheres with various forms of
recognition, and in addition to this, there are also equivalent forms of insult. Also in connection
to recognition, it has been important to talk about identity, because these two terms more or
less belong together.
In this master thesis, the backdrop of the analysis has been that of hermeneutics as this
addresses the interpretation of texts. Through the textbook analysis, I have interpreted its
content based on cultural theory and recognition. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | MITO | nb_NO |
dc.subject | lærebøker | nb_NO |
dc.subject | kulturelt mangfold | nb_NO |
dc.subject | norsk | nb_NO |
dc.title | Hvordan blir kulturelt mangfold anerkjent i lærebøker i norsk på 2. og 5.trinn? | nb_NO |
dc.title.alternative | How are cultural diversity acknowledged in textbooks in Norwegian on the 2nd and 5th grade? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 69 | nb_NO |