Hvordan forebygger helsesøster overvekt i barneskolen?
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2412742Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Nøkkelord: Forebygge, overvekt, barn, barneskolen, helsesøster.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å få innsikt i hvordan helsesøster kan forebygge en
videre utvikling av overvekt hos barn i barneskolen der overvekt allerede har oppstått.
Problemstilling: Hvordan kan helsesøster forebygge en videre utvikling av overvekt hos barn
i barneskolen?
Metode: Min oppgave er en litteraturstudie. For å tilegne meg kunnskap om hvordan
helsesøster kan forebygge en videre utvikling av overvekt hos barn i barneskolen har jeg
fordypet meg i relevant forskning og litteratur.
Resultat: Mine funn viser at mange helsesøstre har positive opplevelser i det forebyggende
arbeidet mot overvekt og fedme hos barn i skolen. Å motivere barn til å endre vaner viser seg
å være den vanskeligste oppgaven for helsesøstre. De ønsket derfor mer opplæring i
motiverende samtaler med barn og deres foreldre. En annen viktig del var å få bort følelser
som skyld og skam hos barnet. Arbeidet mot overvekt og fedme må også ha et langsiktig
perspektiv for å få foreldrene og barna motivert for å få til en vektreduksjon hos barnet.
Helsesøstrene så på foreldrene som den essensielle samarbeidspartneren i arbeidet.
Helsesøstre i skolen oppfattet store mengder og mangel på tid til å innføre forebyggende tiltak
mot overvekt og fedme. Studier viste også at forebyggende tiltak med økt fysisk aktivitet og
fokus på kosthold hadde gode effekter.
Konklusjon: Det må settes mer fokus på overvekt og fedme fordi det er et stort og økende
problem i befolkningen. I skolen må det være et prioritert satsingsområde der helsesøster en
viktig ressurs i forebyggingen. Men mangel på tid og store mengder arbeid kan begrense dette.
En forutsetning er at helsesøster har tid til å sette i verk tiltak. Arbeid mot overvekt og fedme
må ha et langsiktig perspektiv for å få redusert vekten hos barnet og få både barnet og
foreldrene motivert. Det forutsetter at helsesøster har den kunnskapen hun trenger til å
tilnærme seg barn og deres foreldre på en profesjonell måte.
Beskrivelse
Fordypningsoppgave i helsesøsterutdanning, 2016