dc.contributor.author | Myrkaskog, Silje Grønningen | |
dc.date.accessioned | 2016-10-04T10:43:45Z | |
dc.date.available | 2016-10-04T10:43:45Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2412742 | |
dc.description | Fordypningsoppgave i helsesøsterutdanning, 2016 | nb_NO |
dc.description.abstract | Nøkkelord: Forebygge, overvekt, barn, barneskolen, helsesøster.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å få innsikt i hvordan helsesøster kan forebygge en
videre utvikling av overvekt hos barn i barneskolen der overvekt allerede har oppstått.
Problemstilling: Hvordan kan helsesøster forebygge en videre utvikling av overvekt hos barn
i barneskolen?
Metode: Min oppgave er en litteraturstudie. For å tilegne meg kunnskap om hvordan
helsesøster kan forebygge en videre utvikling av overvekt hos barn i barneskolen har jeg
fordypet meg i relevant forskning og litteratur.
Resultat: Mine funn viser at mange helsesøstre har positive opplevelser i det forebyggende
arbeidet mot overvekt og fedme hos barn i skolen. Å motivere barn til å endre vaner viser seg
å være den vanskeligste oppgaven for helsesøstre. De ønsket derfor mer opplæring i
motiverende samtaler med barn og deres foreldre. En annen viktig del var å få bort følelser
som skyld og skam hos barnet. Arbeidet mot overvekt og fedme må også ha et langsiktig
perspektiv for å få foreldrene og barna motivert for å få til en vektreduksjon hos barnet.
Helsesøstrene så på foreldrene som den essensielle samarbeidspartneren i arbeidet.
Helsesøstre i skolen oppfattet store mengder og mangel på tid til å innføre forebyggende tiltak
mot overvekt og fedme. Studier viste også at forebyggende tiltak med økt fysisk aktivitet og
fokus på kosthold hadde gode effekter.
Konklusjon: Det må settes mer fokus på overvekt og fedme fordi det er et stort og økende
problem i befolkningen. I skolen må det være et prioritert satsingsområde der helsesøster en
viktig ressurs i forebyggingen. Men mangel på tid og store mengder arbeid kan begrense dette.
En forutsetning er at helsesøster har tid til å sette i verk tiltak. Arbeid mot overvekt og fedme
må ha et langsiktig perspektiv for å få redusert vekten hos barnet og få både barnet og
foreldrene motivert. Det forutsetter at helsesøster har den kunnskapen hun trenger til å
tilnærme seg barn og deres foreldre på en profesjonell måte. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | forebygging | nob |
dc.subject.mesh | helsesøstre | nob |
dc.subject.mesh | Public Health Nurses | eng |
dc.subject.mesh | barneskoler | nob |
dc.subject.mesh | Primary Schools | eng |
dc.subject.mesh | overvekt | nob |
dc.subject.mesh | Overweight | eng |
dc.subject.mesh | Obesity | eng |
dc.subject.mesh | fedme | nob |
dc.subject.mesh | barn | nob |
dc.subject.mesh | children | eng |
dc.title | Hvordan forebygger helsesøster overvekt i barneskolen? | nb_NO |
dc.title.alternative | How does Public Health nurse prevent obesity in elementary school? | nb_NO |
dc.type | Student paper, others | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Community medicine, Social medicine: 801 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 37 s. | nb_NO |