Å finne igjen egne ressurser
Abstract
Problemstilling: På hvilken måte kan helsepersonell motivere til fysisk mestring når utfordringen er pasientens frykt for smerte?
Metode: Oppgaven er en litteraturstudie, hvor jeg har søkt relevant kunnskap fra bøker og forskning. Sammen med egne erfaringer er det grunnlaget for å besvare problemstillingen.
Funn: Smerte og smerteopplevelse er et sterkt læringssignal. Smerteadferd læres over tid og påvirkes av både klassisk og operant betinging. Ervervelse og utvikling av frykt for smerter skjer gjennom læring, og påvirkes av hvordan vi opplever og tolker smerte. Vår egen oppmerksomhetsgrad på smerte er avgjørende for smerteopplevelsen. Å unngå en smertefull bevegelse er en mestringsstrategi som i utgangspunktet er hensiktsmessig, men når unngåelsesadferd opprettholdes over tid fordi frykt for smerte hindrer at man tester ut bevegelse, øker smerten fordi hjernenettverk tolker at det fortsatt er noe galt. I tillegg svekkes muskler som også fører til økt smerte.
Konklusjon: Helsepersonell kan bruke kognitiv adferdsterapi for å motivere til fysisk mestring hos pasienter som har utviklet frykt for smerte og unngåelsesadferd. Kognitiv adferdsterapi bygger på å gi ny læring. Det er en fleksibel terapiform som inkluderer ulike metoder og det gir muligheter for å teste ut flere alternativer. Pasientens deltagelse er avgjørende og individuelle ønsker og behov inkluderes i behandlingen. Helsepersonells kommunikasjonsferdigheter er vesentlig i kognitiv adferdsterapi for å kunne være en støtte og veileder for pasienten. Evne til å formidle kunnskap og en tilstedeværelse med fokus på hva pasienten formidler er avgjørende for å bidra til at pasienten kan tilegne seg den kunnskapen han trenger for å finne nye mestringsstrategier.
Nøkkelord: mestring, frykt for smerte, kognitiv adferdsterapi, kroniske smerter
Keywords: coping, fear of pain, cognitive behavioral therapy, chronic pain
Description
Videreutdanning rehabilitering, 2015