Likestilling i barnehagen. En diskursanalyse av utvalgte dokumenters framskriving av menn i barnehagen.
Abstract
Norsk:
Jeg har lest og analysert tre utvalgte dokumenter som handler om likestilling og menns rolle i barnehagen. Jeg har satt meg kritisk til rådende kjønnsdiskurser, da spesielt til de voksne i barnehagen. Jeg stiller spørsmål til hvordan menn og kvinner fremstilles i disse tekstene og hvordan menn blir sett på som et svar på likestillingsutfordringer vi har i barnehagen. Undersøkelsen viste at disse tekstene i stor grad ser på og hyppig bruker de sosialt skapte forståelsene av kjønn. Selv når de ber leserne å gjøre seg bevisst på de slik at leseren ikke gjør det. Jeg har valgt å bruke perspektiver på kjønn som teoretisk bakgrunn. I kapittelet gjør jeg rede for begrepene ‘sosialt kjønn’ og ‘biologisk kjønn’, samt begrepet ‘girling’ og forventninger kjønnene sitter med livet ut. Jeg bruker diskursanalyse og sosial konstruksjonisme når jeg analyserer tekstene. English:
I have read and analyzed three selected documents about gender equality and men's role in kindergartens. I am critical of current gender discourses, especially of the adults in kindergartens. I question how men and women are projected in these chosen texts and how men are seen as an answer to gender equality challenges we face in kindergartens. The study showed that these documents look at and frequently use the socially constructed understandings of gender. Even when they ask readers to make themselves aware of these understandings so that the reader does not. I have chosen to use perspectives on gender as a theoretical background. In this chapter, I describe the terms 'gender', 'sex', 'girling' and expectations the two sexes sit with throughout life. I use discourse analysis and social constructionism whilst analyzing these texts.
Description
Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.