dc.contributor.author | Lied, Sidsel | |
dc.contributor.author | Kveset, Torleif | |
dc.date.accessioned | 2017-03-01T06:55:49Z | |
dc.date.available | 2017-03-01T06:55:49Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Prismet, 2016, 67(3), 155-170 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2432439 | |
dc.description | Dette er forlagets versjon av en artikkel publisert i Prismet. Lenke til tidsskriftets hjemmeside: http://www.iko.no/prismet | nb_NO |
dc.description.abstract | Barn var opptatt av verdier i tiden etter terrorangrepene 22. juli 2011.1 Det går fram av tekster og tegninger som barn og unge la på spontane minnesteder bl.a. i Osloområdet. Denne artikkelen viser at mange av disse ytringene er gode utgangspunkt for arbeid i skolen når verdier som formålsparagrafen framhever skal være sentrale i norsk skole, står på timeplanen. Artikkelen argumenterer for hvorfor disse ytringene er et godt læremiddel i et slikt arbeid, og demonstrerer hvordan minnematerialet kan brukes på mellomtrinnet og i ungdomsskolen, både når verdier som i ytringene løftes fram som verdier verdt å kjempe for står i fokus, og når en skal undervise om grunnleggende verdier som settes under press. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Prismet | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | norsk skole | nb_NO |
dc.subject | 22. juli 2011 | nb_NO |
dc.subject | barn | nb_NO |
dc.subject | undervisning | nb_NO |
dc.title | Arbeid med verdier i skolen: På jakt etter verdier i minnematerialet etter 22. juli 2011 | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 155-170 | nb_NO |
dc.source.volume | 67 | nb_NO |
dc.source.journal | Prismet | nb_NO |
dc.source.issue | 3 | nb_NO |