Master i psykososialt arbeid med barn og unge MARBU: Nye registreringer
Viser treff 21-34 av 34
-
Psykososialt arbeid i barnehage og skole
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan pedagoger i barnehage og skole arbeider for å bidra til et godt psykososialt miljø. I undersøkelsen gjennomførte vi to fokusgruppeintervjuer, ett med fire ... -
«Jeg blir så glad når du ser meg.»: en kvalitativ studie av hvilken påvirkning dyreassisterte intervensjoner kan ha for ungdom.
(Master thesis, 2020)Hvordan oppleves det å være utenfor? Å ikke kunne håndtere egne følelseutbrudd, få nære venner eller mestre fagene på skolen? Hvordan kan tilstedeværelsen av et dyr påvirke skoledagen til ungdom som har det vanskelig? Dette ... -
Det er ganske slemt å gi barn en rett som de ikke vet eller skjønner hva er. En kvalitativ studie om barn og unges deltakelse i barnevernssaker.
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er deltakelsespraksiser i barnevernet. Barnevernsfeltet er i stadig utvikling og barn og unges synspunkt og meninger tillegges stadig større vekt. Oppgaven ser nærmere på hvilke praksiser innen ... -
Erfaringer med Circle of Security Parenting i sentre for foreldre og barn
(Master thesis, 2018)Tema i denne studien er erfaringer foreldre og veiledere i sentre for foreldre og barn har med foreldreveiledningsprogrammet Circle of Security Parenting (COS-P). Circle of Security er utviklet på bakgrunn av tilknytningsteori, ... -
Læreres muligheter for psykososialt arbeid i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Norsk sammendrag: I denne masteroppgaven har målet vært å se på mulighetene den enkelte lærer har for å jobbe med psykososialt arbeid i ungdomsskolen. Bakgrunnen for studien er knyttet til endringene som har skjedd i ... -
Samordning av tjenester til utsatte barn, unge og familiene deres
(Master thesis, 2018)Bedre samordning av tjenester til utsatte barn, unge og familiene deres etterspørres fra brukerne selv, politisk hold og innenfor fagmiljøene. Barn og unge har behov for tjenester fra en rekke instanser som er underlagt ... -
Foreldre-erfaringer etter COS-P (Circle of Security – Parenting)
(Master thesis, 2017)Helsestasjonstjenesten har som oppgave å fremme barns fysisk, psykisk og sosial utvikling, og skal være et lett tilgjengelig gratis lavterskeltilbud. Ny nasjonal faglig retningslinje (Helsedirektoratet, 2017) vektlegger ... -
Synliggjøring av samtaler med barn i barneverntjenesten : En analytisk drøfting av rammenes kompleksitet og saksbehandlers livsverden
(Master thesis, 2016)Tema for denne masteroppgaven er synliggjøring av samtaler med barn i barneverntjenesten. Begrepet synliggjøring viser til registrering og dokumentering i datasystem og saksmappe som fører til at samtalene blir gjort ... -
Pappaen min er en superhelt! : ein kvalitativ undersøkelse av hvordan det er å være barn av en internasjonal humanitær hjelpearbeider
(Master thesis, 2016)Oppgaven er en kvalitativ undersøkelse av barns opplevelse når far reiser ut på oppdrag som internasjonal hjelpearbeider. I undersøkelsen har jeg intervjuet syv barn i alderen 11 – 17 og et voksent barn av en hjelpearbeider. ... -
«DEN INKLUDERENDE SKOLEN» : Om læreres intensjoner og forutsetninger for å utvikle et psykososialt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring
(Master thesis, 2016)«Den inkluderende skolen» er en masteroppgave i psykososialt arbeid med barn og unge ved Høgskolen i Lillehammer. Bakgrunnen for studien er Grunnskolens lov om opplæring (Opplæringsloven) og Læreplanverket for Kunnskapsløftet ... -
Friluftsliv og naturopplevelser i arbeid med ungdom på akuttinstitusjon : erfaringer fra et aksjonsforskningsprosjekt
(Master thesis, 2016)Forskning har dokumentert positive sammenhenger mellom naturopplevelser, friluftsliv og psykisk helse, men kunnskapen om dette er i liten grad systematisk anvendt i psykisk helsearbeid og i behandling av psykiske ... -
Ungdom og losoppfølging : ”Hvordan opplever ungdom med skolefravær sin situasjon og å motta oppfølging fra en los”
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven handler om unge skoleelevers opplevelser med å ha skolefravær og hvordan de har opplevd å få individuell oppfølging fra en los. Ungdom med skolefravær er en uensartet gruppe med hensyn til bakgrunn, ... -
Dyreassistert miljøterapi i relasjonelt arbeid med barn og unge
(Master thesis, 2016)