Tilrettelagt omsorg i overgangen mellom småbarnsavdelig og storbarnsavdeling.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2479077Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg. Oppgaven omhandler viktigheten av at personalet i barnehagen tilrettelegger god omsorg for hele barnegruppen samt hvert enkelt barn i overgangen fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Fram til dags dato har ikke dette temaet hatt stort fokus, verken i barnehagelærerutdannelsen eller retningslinjer som Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2011). Høsten 2017 tas barnehagens nye rammeplan Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) i bruk. I den nye rammeplanen blir temaet om de interne overganger som jeg skriver om i denne oppgaven nevnt. Dette kan ha innvirkning på temaets fokus i fremtiden. Ved å bruke teori, intervjuer, samt en liten dokumentundersøkelse, vil man kunne få et lite innblikk i hvordan man kan arbeide med interne overganger fra småbarnsavdeling til storbarnsavdeling. Samtidig blir det tidlig fastslått at det ikke finnes noe fasitsvar på min problemstilling.
At personalets kompetanse er en viktig faktor for å tilrettelegge god og trygg omsorg for hvert enkelt barn er essensielt, men det er kun barnet selv som kan fortelle om omsorgen oppleves god. English:
The topic of this bachelor assignment is about care. The assignment shows how the staff in the preschool facilitates positive care, of a lager child-group as well as each child between departments for children from age 0-3 and 3-6. There has not been much focus on this topic, neither in the preschool-teacher education nor guidelines like Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2011). However, autumn 2017 will be the time for the new guideline Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) to be taken into use. This is a place where the topic will be presented, which may have an impact on the topic´s focus in the future. By using theory, interviews, and a small document survey, you can get a little insight into how to work with transitions between departments for children from age 0-3 and 3-6 in preschool. Furthermore, it was early established that there was no definite answer to the issue.
The staff`s competence is an important factor to facilitating positive and safe care for each child, but it is only the child who can tell if the care is positive.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.