Ser du jeg snakker til deg? Kommunikasjon med barn og anerkjennelse av barns følelser i barnehagen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2482349Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Innhold: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon med barn, og ulike måter man arbeider med å anerkjenne toddlerne i barnehagen. Overordnede dokumenter omhandler viktigheten med anerkjennelse, og hvilke rammefaktorer som må ligge til rette. Det er også presentert relevant teori i forhold til tema.
Metode: Jeg har valgt kvalitativ metode og gjennomført 5 intervjuer i 3 forskjellige barnehager.
Resultat: Alle informantene er opptatt av å anerkjenne barna, og de ser på dette som et viktig arbeid. De kommer med konkrete eksempler på hvordan de, ut i fra sin erfaring arbeider med dette i praksis. De har fokus på å se barnet, sette ord på alle følelser, og at kommunikasjon skal vises gjennom kroppsspråk. Dette er alle viktige grep for å skape trygge barn i fremtiden også. English:
Contents: This assignment is about communication with children, and different ways to recognize and acknowledge kindergarten toddlers. Official documents on this topic focuses on the importance of acknowledgement, and which basic factors that needs to be present. Relevant theory on this topic is presented in this paper.
Method: I have chosen qualitative research method for this assignment, and conducted five interviews in three different kindergartens.
Result: All of my informants are concerned with the importance of recognizing the children. They have brought me specific examples on how they use their experience to put theory into practice. Their focus is to see the child, put words on all the emotions, and how communication is showed through body language. These are all important tools to create comfortable children in the future as well as now.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2017.