dc.contributor.author | Heflo, Ruben Halmrast | |
dc.date.accessioned | 2018-04-24T13:45:35Z | |
dc.date.available | 2018-04-24T13:45:35Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2495762 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Problemstillingen: Hva slags forståelse av tilpasset opplæring og differensiering får matematikklærere i møtet med styringsdokumentene og lærerbøkene i matematikk?
Det blir først presentert et teorigrunnlag om tilpasset opplæring og differensiering, her redegjør jeg for tilpasset opplæring gjennom en smal og en vid begrepsforståelse, og differensiering gjennom organisatorisk og pedagogisk. Det blir brukt en kvalitativ dokument analyse for å belyse problemstillingen. dokumentene som blir analysert opp mot teorigrunnlaget er LK06, opplæringsloven og fire lærerveiledninger for læreverk i matematikk. Analysen viser at dokumentene styrer mot varierende forståelse for tilpasset opplæring og differensiering. Det som er felles for alle lærere er styringsdokumentene, disse er formulert svært åpent og gir derfor mye tolkningsrom. Bøkene varierer veldig fra å gi læreren et smalt syn til et mer vidt syn på tilpasset opplæring og differensiering | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
Research thesis: What kind of understanding does the steering documents and textbooks in mathematics give teachers in adapted education and differentiation.
First a theoretical foundation about adapted education and differentiation Is presented, here I explain adapted education by a narrow and a wide perspective, and differentiation by educational and organizational. It is used a qualitative analysis of documents to highlight the issue. The documents witch are analyzed up against the theoretical foundation is LK06, the education law and four math books.
The analysis shows variation in how they show an understanding of adapted education and differentiation. What is common for all teachers is the steering documents. These are formulated very open and therefore leaves room for inspiration. The math books varies form a narrow to a more wide perspective about adapted education and differentiation. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | tilpasset opplæring | nb_NO |
dc.subject | differensiering | nb_NO |
dc.subject | lærebøker | nb_NO |
dc.title | Tilpasset opplæring og differensiering i styringsdokumenter og lærebøker. | nb_NO |
dc.title.alternative | Adapted education and differentiation in steering documents and textbooks. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 29 | nb_NO |