Mestringsforventning - og barn med lærevansker.
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2496121Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Elever med ulike former for lærevansker kan ofte ha en lav motivasjon for læring. Det bør være et mål for lærerne at disse elevene skal få et best mulig utbytte av sitt potensiale for læring slik at de kan gjennomføre grunnskolen, videregående utdanning og få et meningsfyllt arbeidsliv. Denne oppgaven ser på hvordan læreren arbeider for å bidra til en økt motivasjon for læring hos disse elevene. Ved en kvalitativ undersøkelse har jeg intervjuet to spesialpedagoger og en kontaktlærer for å belyse denne problemstillingen. Viktige funn i min undersøkelse er at elevenes mestringsforventninger er vesentlige for deres motivasjon. Det samme er læringsfremmende tilbakemeldinger fra lærer og sosial interaksjon mellom elevene. English:
Pupils with different challenges in regards to learning often suffer from low motivation in school. A goal for the teachers should be that these pupils’ full potential for learning is applied, so that they may finish upper secondary education and achieve a meaningful, active work-life. This qualitative study explores how the teacher works to contribute to these pupils’ motivation and learning, through interviews with two special education teachers and one regular teacher. Some important findings in this research were that the pupils’ self-efficacy, feedback used as a tool for improvement (“feed-forward”), and social interactions with other pupils were significant factors for their motivation.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2016.