Gutter og bøker i barnehagen.
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2496185Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Oppgaven min er basert på forskning som har kartlagt resultatene fra internasjonale leseprøver. Resultatene peker med noen unntak, i jentenes favør. Hvorfor er det slik? Biologer og kognitive forskere hevder at forskjellene kan ligge i hjernen. Noen skylder på den feminiserte skolen, med visstnok lite hensiktsmessig læremetoder. Andre har fokusert på endrede kjønnsroller, hvor bøker og lesing blir sett på som ‘ukult’. I dette ligger det også en trussel mot guttenes maskulinitet. Min oppgave setter denne teorien opp imot barnehagen og hevder den må ha en rolle i denne nedadgående spiralen. Hvordan kan barnehagen og samfunnet for øvrig være en avgjørende faktor for å hjelpe fremtidige generasjoner av gutter til å begynne å lese bøker? English:
My thesis is based on research that focus on boys’ reading in school and how they score in international reading assessments. The results are, with some exceptions, in favor of the girls. Why is that? Biologists and cognitive researchers claim the brains differentiate. Some blame the feminized school, with its supposed inadequate teaching methods. Other focus on changed gender identities, in which books and reading have been labeled ‘uncool’. By proxy, this also threatens boys’ masculinity. My thesis utilizes this research and makes a claim that the preschool requires a role in this downward spiral. How can preschool and the community be a deciding factor, in which will help future generations of boys to pick up the book?
Beskrivelse
Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.