Personalets arbeid med oppstart og tilvenning med de yngste barna i barnehagen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2496349Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne oppgaven baserer seg på problemstillingen: ”På hvilke måter arbeider personalet med oppstart og tilvenning hos de yngste barna i barnehagen?”
Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan en tilvenningsperiode kan gjennomføres i barnehagen. Teoridelen av denne oppgaven består av teori om tilvenning, tilknytning og voksen–barn-relasjonen. Jeg tar utgangspunkt i John Bowlbys forskning og forståelse av tilknytning. Jeg valgte å gjennomføre et fokusgruppeintervju med en småbarnsavdeling i én barnehage. Svarene jeg får i intervjuet blir i oppgaven knyttet opp mot relevant teori og forskning. Det kommer frem flere viktige funn, både i forhold til tilvenning, de strukturelle rammene, foreldrene, barnet og relasjonsbygging. Kompetente og sensitive voksne som har evne til å lese hvert enkelt barn, og forstår at hvert enkelt barn har individuelle behov kommer frem som viktig. English:
This thesis is based on the issue: ”In which ways do caregivers work with start-up and adaption with the youngest children in the kindergarden?”
The goal of this thesis is to gain insight of how a period of adaption is implemented in kindergarden. The theoretical part of this thesis consist of theories about adaption, affiliation, and the relationship between children and adults. I base my thesis on John Bowbly’s research and understanding of affiliation. I chose to do a focus group interview with a toddler group of one kindergarden. The answers collected from the interview will be attached to relevant theories and research. There are important findings in relations to adaption, the structual frames, the parents, the children, and relationship building. One of the most important findings, is that kindergardens need competent and sensitive adults with the ability to read each child individually, and who understands the needs of each individual child.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i barnehagelærerutdanning, Høgskolen i Innlandet, 2016.