Likeverd som holdning
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2501323Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: Denne bacheloroppgaven tar for seg hvordan læreren kan fremme likeverd som holdning hos elevene. Oppgaven vil først ta for seg likeverd som begrep. Her vil jeg se hvordan likeverd ble praktisert og begrunnet i antikken, i ulike religioner og livssyn, deretter hvordan det kommer til uttrykk i menneskerettighetene og barnekonvensjonen. For å belyse problemstillingen har jeg valgt å benytte dydsetikk. Etikkundervisningen egner seg godt for å jobbe med elevenes holdninger og verdier. Jeg valgte derfor å ta for meg tre etikkdidaktiske perspektiver som ses i lys av dydsetikken. Ved å se lærerens rolle i et dydsetisk perspektiv har jeg sett hvor viktig læreren som person er, og da spesielt som forbilde. English:
This bachelor thesis examines how the teacher can promote equality as an attitude in the students. The thesis starts with the term equality as it was in classical antiquity, as it is in religion and lifestance, and how it is expressed in the Universal declaration of human rights and the Convention on the rights of the child. To shed some light on the thesis question I’ve chosen to use virtue ethics. Teaching about ethics is well suited to help develop the pupil’s own attitudes and values, and due to this I’ve chosen to work with three ethical didactic perspectives in view of virtue ethics. By viewing the role of the teacher in perspective of virtue ethics, I have seen the importance of who the teacher is as a person, especially as a role model.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.