dc.contributor.author | Engseth, Malin | |
dc.date.accessioned | 2018-07-11T12:20:38Z | |
dc.date.available | 2018-07-11T12:20:38Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2505164 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Problemstillingen jeg undersøker er hvordan kan utforskende arbeid med nedbryting på 4.trinn føre til bedre begrepsforståelse?
Ved å analysere tankekart og intervjue tre elever har jeg kartlagt elevenes forståelse for begrepet nedbryting før og etter et utforskende undervisningsopplegg. Resultatene fra tankekartene er kategorisert etter seks nivåer av begrepsforståelse.
Jeg drøfter hvilket nivå av begrepsforståelse elevene presterte på før undervisningen og hvilket nivå de presterte på etter undervisningen, og belyser dette ved å drøfte funn i egen studie i sammenheng med relevant litteratur. På denne måten har jeg fått et inntrykk av hvilken effekt utforskende arbeidsmåter har for utvikling av begrepsforståelse hos elever på barnetrinnet. | nb_NO |
dc.description.abstract | Engelsk:
In this paper I will address the problem: How can inquiry-based learning around the topic of decomposition lead to better literacy understanding for 4th graders? By analyzing mind maps and interviewing three students I have mapped out what their knowledge of the decomposition process was before and after we worked with this topic by using inquiry-based learning in the classroom. The results from the mind maps are categorized by six levels of literacy understanding. By using the literature presented in the literature part of my paper, I will look at which levels the students were on before compared to which levels they were on after my period of teaching them about decomposition to find out if the inquiry-based approach had any effect. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | begrepsforståelse | nb_NO |
dc.subject | utforskende arbeid | nb_NO |
dc.subject | fjerde trinn | nb_NO |
dc.subject | naturfag | nb_NO |
dc.title | Utforskende arbeid og begrepsforståelse i naturfag | nb_NO |
dc.title.alternative | Inquiry-based learning and literacy understanding in natural science | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 40 | nb_NO |