Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMilambo, Jambo Mbo Gauthier
dc.date.accessioned2018-10-15T12:51:25Z
dc.date.available2018-10-15T12:51:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2568051
dc.description.abstractI denne masteroppgaven vil jeg presentere resultater ut fra studien om det pedagogiske samarbeidet mellom klasselærere og tospråklige lærere. Formålet med oppgaven er å belyse hvordan det pedagogiske samarbeidet mellom tospråklige lærere og klasselærere fungerer, og hvilke utfordringer dette samarbeidet møter. Hovedfunnene viser at tospråklige lærere har en viktig rolle både for minoritetsspråklige elever og klasselærer. Klasselærerne i undersøkelsen ga utrykk for at de som hadde tilbud om tospråklig opplæring hadde bedre resultater enn de som ikke hadde det. Både klasselærerne og tospråklige lærere ønsket seg mer tid til samarbeid, men det var forbundet med mange utfordringer. Funnene i studien viser at samarbeidet ikke fungerte tilfredsstillende nok mellom tospråklige lærere og klasselærere. Utfordringene var uklare rammer for pedagogisk samarbeid, begrenset tid, manglende ressurser i form av personelle og manglende tilpasset undervisningsmateriell for tospråklig opplæring. Skolens målsetting, læringsplakaten LK 06 understrekker at alle elever har rett til tilpasset opplæring. Det gjelder også minoritetsspråklige elever. Formålet er at undervisningen skal utvikle elevenes potensiale i fag og sosialt for å få en bedre utvikling og inkludering. Funnene viser at både tospråklige lærere og klasselærere er engasjerte og interesserte i at undervisningen for minoritetsspråklige elever skal være så god som mulig, men forutsetningene for et godt samarbeid var ikke tilfredsstillende. Det vises i undersøkelsen at alle lærerne manglet kvalitativ tid til samarbeid. Forutsetningene for å få til en bedring er å vurdere alle aktører i systemet. Informantene understreket at rektor, kommune og skolepolitikere kan være avgjørende for at det pedagogiske samarbeidet for minoritetsspråklige elever fungerer bedre. Dette var ikke målet for undersøkelsen men informantene ga utrykk for at dette var viktig å belyse fordi det berørte samarbeidet mellom klasselærer og tospråklig lærer. Det kreves videre forskning på dette temaet. Det viktigste funnet i denne studien viser at samarbeidet mellom tospråklig lærer og klasselærer har en viktig rolle for at minoritetsspråklige elever kan lykkes på skolen og ute i samfunnet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandetnb_NO
dc.titlePedagogisk samarbeid mellom tospråklig lærer og klasselærer- En kvalitativ undersøkelse av praksisfeltets forståelse av tospråklig lærerens rolle og samarbeid med klasselærernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber98nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel