dc.contributor.author | Svelstad, Erika Tingsrud | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T08:42:44Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T08:42:44Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2570052 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2018. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Denne mastergradsoppgaven i tilpasset opplæring handler om synliggjøring og anerkjennelse av minoritetsspråklige elever i ordinære klasserom. Bakgrunn for studien er hvordan dette blir realisert i praksis gjennom et utvalg av lærere, der teorien bygger på Honneths anerkjennelsesteori, samt annen empirisk bred og internasjonal forskning som viser hvordan dette kan blir gjort i praksis. Gjennom forskningens problemstilling: «På hvilken måte synliggjør og anerkjenner lærere minoritetsspråklige elevers identitet i ordinære klasserom?», ønsket jeg å intervjue 4 informanter som jobber i ordinære klasserom, der minst 4 av elever av klassen gruppe var minoritetsspråklige. I forkant inntok jeg en ukes tid med observasjon for å utarbeide med god intervjuguide.
Selv om studien viste flere like trekk mellom informantene, fikk jeg også gjennom dataene variasjon i praksis, da informantenes pedagogiske tilnærming henhold til Honneths sfærer (Honneth, 2007) og den empiriske forskningen viste bredde i gjennomføringen. Honneths anerkjennelsesteori stiller strengere og andre krav til anerkjennelse enn det vi er vandt til, og konklusjonen viser at anerkjennelsen og synliggjøringen blir først og fremst praktisert med utgangspunkt i elevenes bakgrunnskunnskap. Informantenes synliggjøring og anerkjennelse knyttet til teorien og elevens interesser og tospråklige kompetanse, viser på den andre siden økt potensial til forbedring. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
This master's thesis in adapted education is about visualization and recognition of minority students identity in ordinary classrooms. The background for the study is how this is realized in practice through a selection of teachers, whose theory is based on Honneth's recognition theory, as well as other empirical and international research that shows how this can be done in practice. Through the research issue: "In what way does the learner recognize minority language students in ordinary classrooms?", I wanted to interview 4 informants who work in ordinary classrooms, where at least 4 of the students of the class group were minority and biligual. At the forefront, I took a week of observation to prepare a good interview guide.
Although the study showed more equal traits between informants, I also gained through computer variation in practice, as the informant's educational approach according to Honneth's barrier (Honneth, 2007) and empirical research showed breadth in the implementation. Honneth's recognition theory sets strict and different requirements than what we are used to, and the conclusion shows that recognition and visualization is primarily practiced based on the background knowledge of the students. On the other hand, informants' visibility and recognition related to the theory and student's interests and bilingual skills, show increased potential for improvement. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | MITO | nb_NO |
dc.subject | minoritetsspråklige | nb_NO |
dc.subject | synliggjøring | nb_NO |
dc.subject | anerkjennelse | nb_NO |
dc.subject | identitet | nb_NO |
dc.title | Synliggjøring og anerkjennelse av minoritetsspråklige elevers identitet i ordinære klasserom. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 102 | nb_NO |