Hvordan håndterer eiendomsmeglere reklamasjonssaker ved kjøp/salg av fast eiendom?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2580861Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne kvalitative bacheloroppgaven handler om hvordan eiendomsmeglere håndterer klagesaker ved kjøp/salg av fast eiendom. Oppgaven tar opp bakgrunnen for hvorfor partene klager, hvilke klagesaker som går igjen flest ganger og hvilke klagemuligheter en klager har. Ved valg av innhentingsmetode har vi benyttet oss av anonyme intervjuer blant ti forskjellige meglere fordelt på fire forskjellige meglerkontorer. Dette har vi gjort for å få et innblikk i hva meglerne selv tenker er årsaken til at det er så mange klagesaker i omløp. Problemstillingen vi ønsker å besvare i oppgaven vår er: “Hvordan håndterer eiendomsmeglere reklamasjonssaker ved kjøp/salg av fast eiendom?” Denne problemstillingen har vi valgt fordi vi begge skal jobbe som eiendomsmeglerfullmektiger, nå etter endt studie. Sterk konkurranse i bransjen innebærer at det er viktig med fornøyde kunder for å kunne få anbefalinger videre. Vi er begge avhengige av å ha fornøyde kunder, skal vi kunne ha noen fremtid innen eiendomsmegling. Derfor synes vi problemstillingen er interessant. Oppgaven er firedelt: et metodekapittel, teorikapittel, drøfting og konklusjon. I metodekapittelet presenterer vi metoden vi har valgt ut for oppgaven, samt hvilket forskningsdesign vi har benyttet. I tillegg til dette kommer det en presentasjon av utarbeidelsen vår av intervjuguide, samt en gjennomgang av intervjuene. Teorikapittelet tar for seg relevant lovgivning og juridiske rammer, samt gir en presentasjon av eksternt klageorgan (reklamasjonsnemnda for eiendomsmeglingstjenester). I drøftingen gjennomgår vi funnene vi har fått inn via de skriftlige intervjuene. Her ønsker vi å se sammenhenger mellom funn og forsøke knytte dette opp mot aktuell teori. Konklusjonen forsøker gi svar på problemstillingen vår. Engelsk sammendrag (abstract)
This qualitative bachelor thesis will elaborate on how real estate agents handle complaints regarding property sales. In this thesis we will focus on why the different parties complain, which complaints are more frequent, and which option the parties eventually will have. By using a retrieval method, we arranged an anonymous written interview among ten real estate agents, from numerous companies. We wanted to receive information on why real estate agents believe the amount of complaints is so high in the industry. In our thesis we want to answer the following question; How do real estate agents handle complaints regarding property sales? Seeing that there is strong competition in the industry, we depend on satisfied customers to get further recommendations for new assignments. As we both are practicing real estate agents after finishing our degree, we found this topic interesting. Our thesis is divided into four chapters: a method chapter, a theory chapter, a discussion part and a conclusion. In the first chapter, we introduce the method we have chosen for our thesis, and the research design we have used. In addition to this, there is a presentation of our elaboration before interviews, as well as a review of the actual interviews. The theory chapter brings up relevant legal and juridical framework, as well as introducing a presentation by the External Appeals Body (the remuneration committee for real estate services). In the discussion chapter we review the information we got through the written interviews. We want to find correlations between the information we observed, and try to associate it with current theories. The conclusion tries to give a solution to our issue.
Beskrivelse
Bachelor i eiendomsmegling