dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av hvordan pedagoger i barnehage og skole arbeider for å bidra til et godt psykososialt miljø. I undersøkelsen gjennomførte vi to fokusgruppeintervjuer, ett med fire pedagoger fra barnehage og ett med fem pedagoger fra skole. Bakgrunnen for oppgaven er at barnehager og skole er viktige arenaer for barns læring, hvis barn skal kunne oppnå faglig læring så må det psykososiale miljøet på disse arenaene oppleves som trygt og godt. Med det som utgangspunkt ønsket vi å få svar på vår problemstilling:
Hvordan arbeider pedagoger i barnehage og skole helsefremmende og forebyggende for å bidra til et godt psykososialt miljø?
Målet er å finne ut hvordan pedagoger i barnehage og skole arbeider med faktorer som kan påvirke det psykososiale miljøet. Studien viser at alle pedagogene er opptatt av å ha gode relasjoner både til barna og foreldrene. Det er opptatt av å kunne legge til rette for et godt psykososialt miljø, de er opptatt av hvordan et bedre samarbeid kan sikre en god overgang mellom barnehage og skole. Informantene opplever også noen utfordringer i dette arbeidet, blant annet manglende felles planer i forhold til arbeidet med det psykososiale miljøet, de erfarer også at foreldresamarbeidet kan være utfordrende.
Undersøkelsen viser at det er et behov for å sette søkelys på å sikre alle barn en god overgang mellom barnehage og skole, dette bør forankres på høyere nivåer i kommunen slik at dette sikres og det finnes tilgjengelige ressurser. I tillegg bør det utarbeides planer og systematisk jobbing for å kunne sikre alle barn et godt psykososialt miljø i barnehage og skole. Dette bør iverksettes i barnehagen og skolens praksis, ledelsen vil måtte ha et ansvar for å sørge for framdrift og kontinuitet i dette arbeidet.
Nøkkelord: Psykososialt miljø, systematisk arbeid og felles planer, relasjoner, overgang
barnehage skole. | en_US |