Feedback, medvirkning og motivasjon. Læreres vurderingspraksis og elevers motivasjon
Gloppen, Bjørg H.; Dobson, Stephen; Andersen, William W.; Christiansen, Victoria P.; Sofienlund, Hege B.
Abstract
Norsk: I denne rapporten presenterer vi data som viser hvordan lærere gjennom feedbackpraksis kan bidra til elevers motivasjon
i sin egen læring. I denne sammenhengen er feedback, medvirkning og motivasjon nøkkelbegreper. Vi har
undersøkt hvordan elevene opplever lærernes feedback og sett det i sammenheng med lærernes egne oppfatninger
av hva som er vesentlig i feedback til elever.
Vi fulgte to lærere over et gitt tidsrom og observerte hvordan de underviste, motiverte og gav feedback til sine
elever. Lærerne deltok frivillig etter anbefaling fra ledelsen ved skolen, trolig på bakgrunn av sin kompetanse. Våre
funn viser at det er sammenheng mellom læringsmiljø, lærernes kompetanse, engasjement i elevenes læring og
elevenes motivasjon. Det er også samsvar mellom det elevene sier er vesentlig og det som er lærernes oppfatninger. English: In this report we present findings about how teachers through their professional assessment practice can engage
their pupils in their own learning. Key concepts in this connection are feedback, participation and motivation. We have
seen how they experience the feedback teachers give and set it in connection with teachers own opinion of what is
essential in feedback to students.
We followed two teachers over an extended period and noted how they taught, motivated and offered feedback to
their pupils. The two teachers were selected for their excellent reputation in teaching, as defined by their colleagues
and the school principal. Our findings show that there is a correlation between learning, teachers competence,
commitment in students learning and students motivation. There is also compliance between what the pupils say is
essential and those teachers perceptions.