dc.contributor.author | Danbolt, Anne Marit Vesteraas | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T09:10:31Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T09:10:31Z | |
dc.date.created | 2020-05-15T18:20:51Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Viden om Literacy. 2020, (27), 84-91. | en_US |
dc.identifier.issn | 2246-6517 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2753624 | |
dc.description | Artikkelen er åpent tilgjengelig på tidsskriftets hjemmeside. Lenke til nummer: https://www.videnomlaesning.dk/tidsskrift/tidsskrift-nr-27-grammatik-i-kontekst/# . Direktelenke til artikkel: https://www.videnomlaesning.dk/media/3311/27_anne-marit-vesteraas-danbolt.pdf | en_US |
dc.description.abstract | Artikkelen beskriver en utprøving i en språklig heterogen elevgruppe på andre trinn i grunnskolen i Norge, der elevene skapte et lekespråk og diskuterte grammatiske strukturer i det språket de laget. Formålet med denne utprøvingen var å øke elevenes metaspråklige bevissthet. Dataene er hentet fra aksjonsforskningsprosjektet Klasseromskulturer for språklæring, som var et ledd i følgeforskningen til Oslo kommunes innføring av felles læreplan i norsk fra 2005 (Danbolt & Kulbrandstad, 2008). Utprøvingen viste at elever og lærer i fellesskap kom fram til et lekespråk, og særlig var det livlig diskusjon rundt forslag til flertallsformer. Å konstruere et lekespråk har et stort potensial som lekende og utforskende arbeidsform, men det stiller også høye krav til lærerens egen grammatiske kompetanse. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://www.videnomlaesning.dk/tidsskrift/tidsskrift-nr-27-grammatik-i-kontekst/ | |
dc.subject | lekespråk | en_US |
dc.subject | metaspråklig bevissthet | en_US |
dc.subject | elever | en_US |
dc.subject | språklæring | en_US |
dc.subject | Klasseromskulturer for språklæring | en_US |
dc.title | Grammatikk og språklek i en språkheterogen elevgruppe. | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 84-91 | en_US |
dc.source.journal | Viden om Literacy | en_US |
dc.source.issue | 27 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1811302 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |