dc.contributor.author | Nordtug, Birgit | |
dc.contributor.author | Thaulow, Benedikte | |
dc.contributor.author | Engelsrud, Gunn Helene | |
dc.date.accessioned | 2021-11-04T11:18:55Z | |
dc.date.available | 2021-11-04T11:18:55Z | |
dc.date.created | 2021-04-11T17:14:56Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Prismet. 2021, 72 (1), 67-76. | en_US |
dc.identifier.issn | 0032-8847 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2827826 | |
dc.description.abstract | I artikkelen setter forfatterne et kritisk søkelys på forskning og politikk der gutter og jenter blir forstått på gruppenivå. Særlig kommer gruppetenkning fram i evidensbasert forskning om kjønnsforskjeller i skolen. Ved å bruke biologiske forskjeller som forklaring, hevdes det at gutter får dårligere karakterer enn jenter, mens jenter opplever mer stress og press enn gutter. Når politikk og praksis forankres i denne typen forskning, kan det bidra til at gutter og jenter fikseres i et statisk enten-eller-forhold. Både variasjoner innad i gruppene og individuelle erfaringer risikerer herved å bli usynlige og ugyldige. Det gjelder også andre forskningsbaserte stillbilder som kun åpner for å ta posisjonen som enten den Ene eller den Andre. Forfatterne eksemplifiserer det med analyser av klasseforskjeller og lærer-elev-forholdet. Med utgangspunkt i Dag Østerbergs klassiske essay Forståelsesformer undersøker forfatterne hva slags forståelser en slik statisk gruppetenkning er basert på. Det tas til orde for å anse gutter og jenter og andre grupper som både forskjellige og like, som personer som deltar sammen i skolen og som lærer av hverandre. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://journals.uio.no/prismet/article/view/8735/176 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Den Ene og den Andre. Betraktninger om forskningsbaserte stillbilder av kjønnsforskjeller og andre forskjeller i skolen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 67-76 | en_US |
dc.source.volume | 72 | en_US |
dc.source.journal | Prismet | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.5617/pri.8735 | |
dc.identifier.cristin | 1903403 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |