Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLillehaug, Mats Fjeld
dc.date.accessioned2021-11-26T14:41:15Z
dc.date.available2021-11-26T14:41:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831739
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2021.en_US
dc.description.abstractNorsk: I denne studien har jeg undersøkt hvordan musikere- og musikkinteressertes lyttevaner har blitt endret i overgangen fra CD, vinyl og kassett, til strømmetjenester. De fire informantene jeg har intervjuet, har alle opplevd å vokse opp med enten vinyl, CD, eller kassett, og de var også enten ungdommer eller unge voksne da strømmetjenestene ble fremtredende. Gjennom semi-strukturerte intervjuer med fire informanter har målet vært å gi et innblikk i hvordan den nye digitale mediehverdagen har bidratt til å forme informantenes lyttemønstre. Endringene ligger i hvor, hvordan og hvor ofte man lytter til musikk. Studien har blant annet funnet at musikerne ikke har endret selve lyttingen, det vil si at når de først hører på musikk på strømmetjenester, lytter de på samme måte som på CD, vinyl eller kassett, ved at de fjerner alle andre distraksjoner, og ofte lytter gjennom hele albumet. På den andre siden er det mer betydelige endringer knyttet til lyttemønstre. Dette innebærer at flere av informantene har en oppfatning av at de lytter mindre til musikk i møte med den endeløse tilgangen til band og artister på strømmetjenester. Den store mengden algoritmebaserte musikkanbefalinger kombinert med forslag og delinger fra venner og bekjente på sosiale medier, kan føre til at informantene oppfatter strømmetjenestene som mer passiviserende enn aktiviserende. Dette virker til å stå i et motsetningsforhold til det flere informanter forteller om at de selv lette etter ny musikk i platebutikker og i dialog med venner, som, ifølge dem selv, virket mer oppsøkende i sin tilnærming. På samme måte ytret flere av informantene at den aktive og oppsøkende letingen og lyttingen til ny musikk også kan være vesentlig også på strømmetjenestene. Tendenser hos informantene viser at det er både positive og negative aspekter knyttet til strømmetjenestene, og denne studien har i stor grad forsøkt å belyse de ulike aspektene på en nyansert måte. Studien er ikke et forsøk på å bekrefte eller avkrefte antakelser og oppfatninger, men formålet er heller å gi et innblikk i lyttevaner slik de har utviklet- og utvikler seg i dagens mediesituasjon, med utgangspunkt i et utvalg av informanter.en_US
dc.description.abstractEnglish: In this thesis, I have investigated the changing listening behaviors of musicians and musicinterested, focusing on the transition from CD, vinyl, and the cassette, to streaming services. The four informants I have been interviewing, have all experienced to use CD, vinyl or cassette as a listening device in their childhood and youth, and they were either youths or young adults when the streaming services became the dominant listening source. Conducting semi structured interviews with the informants, I have gained valuable insights into how digital media have contributed to shaping – and continue to shape our listening behaviors. The changes lie in where, how, and when we listen to music. For example, for the musicians, the listening mode is not changed, which means that when they listen to music on streaming services, they listen the same way as they do when they use CD, vinyl or streaming. This involves eliminating all distractions while listening, and oftentimes listen to a whole album, from start to top. On the other hand, there is more significant changes in the listening behaviors, as to when and where the informants listen to music. This means that several of the informants has the perception that they listen less to music, when faced with the seemingly endless access to bands and artists on streaming services. The large amount of algorithm- based recommendations combined with music- sharing from friends and peers on social media, can lead to the informants feeling as if the streaming services makes the listening experience more passive than active. This seems to stand in an oppositional relationship to the way several informants describe they used to search for new music in record stores and in dialog with friends and peers, which, according to themselves felt more outreach in its approach. At the same time, several informants argued that the active and outreach approach to searching for new music which again leads to a more active listening experience, also can be significantly present on the streaming services. This study is not an attempt to confirm or refute already existing assumptions or perceptions, but the aim is rather to give an insight in listening behavior as they have developed- and keep developing - in the era of digital media, based on the informants’ statements, perceptions, and views.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMIKSen_US
dc.subjectmusikken_US
dc.subjectstrømmetjenesteren_US
dc.titleEndrende lyttevaner i den nye digitale mediehverdagenen_US
dc.title.alternativeChanging listening behaviors in the era of digital mediaen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110en_US
dc.source.pagenumber124en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel