dc.contributor.author | Andersen, Birte Endal | |
dc.date.accessioned | 2015-06-17T08:52:56Z | |
dc.date.available | 2015-06-17T08:52:56Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/285093 | |
dc.description | Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015 | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne oppgaven vil belyse hvorfor jenter generelt gjør det svakere karaktermessig i faget kroppsøving i forhold til gutter, og hvilke faktorer som er med på å påvirke hvorfor de gjør det svakere. Problemstillingen for denne oppgaven er todelt, «Hva slags forhold har jenter til faget kroppsøving? Hva er hovedårsakene til at jenter ikke hevder seg like godt karaktermessig i faget i forhold til gutter?»
Det er på forhånd bestemt at litteraturstudie skal benyttes i denne oppgaven for å svare på problemstillingen. Jeg har benyttet meg av fire artikler under denne studien. Resultatet som kommer frem i denne studien viser at jenter misliker faget kroppsøving, og at det er flere forhold som er med på å påvirke trivselen, spesielt etter overgangen til ungdomsskolen. Den største utfordringen er gutters dominans i kroppsøving og at innholdet i timene foregår på gutters premisser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | idrettsfag | nb_NO |
dc.subject | jente | nb_NO |
dc.subject | karaktermessig | nb_NO |
dc.subject | faktor | nb_NO |
dc.subject | forhold | nb_NO |
dc.subject | likestillingsideologi | nb_NO |
dc.title | Jenter i kroppsøving | nb_NO |
dc.title.alternative | Girls in Physical Education | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Social science in sports: 330 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 43 | nb_NO |