Hvilke betydning har sosiale klasser og sosialisering for elevenes deltakelse og opplevelse av mestring i kroppsøvingsfaget?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/285166Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Forfatter:
Stian Karoliussen Solstad, Bachelor – Faglærer utdanning i kroppsøving og idrettsfag – 2013
Avdeling for folkehelsefag, Høgskolen i Hedmark, Elverum.
Oppgavens tittel:
Betydningen av sosialisering og sosial klasse i skolen
Problemstilling:
Hvilken betydning har sosialisering og sosial klasse for elevenes deltakelse og opplevelse av
mestring i kroppsøvingsfaget?
Metode:
Forskningen er basert på litteraturstudie med en kvalitativ tilnærming som tar i bruk
eksisterende forskning og litteratur på området man ønsker å forske på.
Resultat:
Sosial klasse og sosialisering har tydelig relasjon mellom seg og betydningen for opplevelse
og mestring i kroppsøvingsfaget. Hvor familie, venner, jevnaldrende og nærmiljø former
individet habitus gjennom sosialisering og sosial klasse til fysisk aktivitet og idrett.
Beskrivelse
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015