Hvordan kan jeg motivere deg?
Abstract
Ola Steinbakken, Bachelor i faglærer i kroppsøving og idrettsfag 2015, Høgskolen i Hedmark, avdeling Elverum.
Denne fordypningsoppgaven tar for seg begrepet om motivasjon, sett i sammenheng med kroppsøving og elever med nedsatt funksjonsevne. Problemstillingen for denne oppgaven er: «Hvordan best mulig skape motivasjon hos elever med nedsattfunksjonsevne i kroppsøvingsfaget?»
I teoridelen av oppgaven belyses temaene om funksjonshemming og motivasjonsbegrepet ved å henvise til relevant litteratur. Jeg har sett på hva som funksjonsnedsettelse fra funksjonshemming, hvordan dette kommer frem i opplæringsloven og læreplanen og hva motivasjon er.
For å svare på problemstillingen min har jeg benyttet meg av et litteraturstudie, og jeg har tatt i bruk fire artikler. Resultatet for denne studien viser at det er faktorer, som tilrettelegging av undervisning, oppfylle de tre grunnleggende psykologiske behovene og sørge for en mer selvbestemt og deltagende elev, som er med på å skape motivasjon hos elever med nedsatt funksjonsevne.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015