Spiseforstyrrelser blant ungdom i skole. 1: Hvordan kan vi som lærere forebygge spiseforstyrrelser i skolen? 2: Hvordan kan vi som lærere oppdage spiseforstyrrelser i skolen?
Abstract
Tittel: Spiseforstyrrelser i skolen (Eating disorders among young students)
Problemstilling: 1. Hvordan kan vi som lærere forebygge spiseforstyrrelser i skolen?
2. Hvordan kan vi som lærere oppdage spiseforstyrrelser i skolen?
Metode: Vi har benyttet litteraturstudie i denne oppgaven. En litteraturstudie er en kritisk,
systematisk gjennomgang av litteratur rundt en valgt problemstilling etterfulgt av en diskusjon
og en konklusjon.
Formål: Vi vil vite hva det å ha en spiseforstyrrelse egentlig vil si. Vi vil finne ut i hvilken
grad vi som lærere i skolen kan være med å forebygge og oppdage elever som kan utvikleeller
har utviklet helseskadelige spisevaner. Vi vil vite noe om hvordan vi kan undervise
forebyggende i skolen, hvordan vi skal kunne oppdage ungdom i faresonen, og om det finnes
kjennetegn.
Oppgaven består av en teoridel, viser til fire studier, en drøftingsdel og en konklusjon.
Teoridelen omhandler hva spiseforstyrrelser er, ulike former for slike, symptomer og
kjennetegn. Ved hjelp av Caplan’s analysemodell skriver vi om hvordan man kan forebygge
spiseforstyrrelser ved hjelp av trygghet- og helsefremmende tiltak. Vi bruker noen sitater fra
gutter og jenter som forteller om sine egne opplevelser på området. Dette for å underbygge de
teoretiske fakta. Senere i oppgaven har vi et resultatkapittel hvor vi tar utgangspunkt i tre
artikler som har gjort noen funn med tanke på hva som kjennetegner effektive forebyggende
tiltak i skolen. Ett fjerde studie forteller noe om hvordan vi kan oppdage elever i faresonen.
Til slutt har vi drøftet funnene opp mot teorien fra teoridelen og med dette kommet frem til en
konklusjon knyttet opp mot våre to problemstillinger.
Description
Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2015