dc.contributor.author | Schjørlien, Maren | |
dc.date.accessioned | 2015-06-29T13:00:00Z | |
dc.date.available | 2015-06-29T13:00:00Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/286000 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk: Motivasjonen er en svært viktig drivkraft for elevers læring (Manger, 2012). Ofte kan man oppleve at noen elever går fortere i gang med skolearbeidet, mens andre utsetter det i det lengste. Samtidig holder noen elever ut lengre og jobber hardt for å få til en oppgave, mens andre gir opp. Spørsmålet blir da, hvorfor er det så stor forskjell mellom elevene? Hva motiverer elever, hva gjør at noen lykkes mens andre ikke gjør det? Temaet for denne oppgaven er motivasjon, og hovedfokuset ligger på «Hva motiverer elever i fjerdeklasse og hvordan kan man jobbe for å skape eller opprettholde motivasjon for læring?». Oppgaven bygges på empirisk kvalitativ forskning, fordi den tar sikte på å fange elevers meninger, oppfatninger og beskrivelser. Informantene ble hentet fra en liten skole på Østlandet. Det viser seg at elever ved fjerdeklasse lar seg motivere av aktivitet i timene, foreldres holdninger og en drøm om utdanning for å tjene gode penger. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
Motivasjonen er en svært viktig drivkraft for elevers læring (Manger, 2012). Ofte kan man oppleve at noen elever går fortere i gang med skolearbeidet, mens andre utsetter det i det lengste. Samtidig holder noen elever ut lengre og jobber hardt for å få til en oppgave, mens andre gir opp. Spørsmålet blir da, hvorfor er det så stor forskjell mellom elevene? Hva motiverer elever, hva gjør at noen lykkes mens andre ikke gjør det? Temaet for denne oppgaven er motivasjon, og hovedfokuset ligger på «Hva motiverer elever i fjerdeklasse og hvordan kan man jobbe for å skape eller opprettholde motivasjon for læring?». Oppgaven bygges på empirisk kvalitativ forskning, fordi den tar sikte på å fange elevers meninger, oppfatninger og beskrivelser. Informantene ble hentet fra en liten skole på Østlandet. Det viser seg at elever ved fjerdeklasse lar seg motivere av aktivitet i timene, foreldres holdninger og en drøm om utdanning for å tjene gode penger. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.subject | mestringsfølelse | nb_NO |
dc.subject | mestringsmotiv | nb_NO |
dc.subject | selvregulerte elever | nb_NO |
dc.title | Motivasjon for læring | nb_NO |
dc.title.alternative | Motivation for learning | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 27 | nb_NO |