dc.contributor.author | Indsetviken, Aksel Harjo | |
dc.date.accessioned | 2015-06-30T09:06:06Z | |
dc.date.available | 2015-06-30T09:06:06Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/286071 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Oppgavens tema er tilpasset opplæring for evnerike barn i skolen. Problemstillingen for
oppgaven er ”Hvilket syn har lærere på tilpasset opplæring av evnerike elever?”. For å
svare på problemstillingen har jeg gått gjennom teori om både tilpasset opplæring og
evnerike elever. Metodevalget falt på intervju av lærere i barneskolen. Gjennom mine
intervjuer har jeg fått frem utfordringer og løsninger for å tilpasse opplæring til evnerike
elever. Ulike strategier som segregering, akselerasjon og pensumberikelse kom både
frem fra teori og informantene. På grunn av oppgavens begrensede omfang av ord, vil
denne oppgaven kun presentere noen av mange mulige framgangsmåter i arbeidet med
evnerike barn i den norske skolen. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
The topic of this thesis is adapted education for gifted children in school. The research
problem for the task is "Which view does teachers have on adapted education for gifted
pupils?". To answer the research question, I have gone through the theory of both
adapted education and gifted pupils. My choice of method landed on interviewing
teachers in elementary school. Through my interviews, I have presented challenges and
solutions to adapted education for gifted children. Different strategies such as
segregation, acceleration and curriculum enrichment were elements mentioned from both
the theory and the informants. Because of the limited amount of words for this task, I
will only present a few of many possible approaches in working with gifted children in
the Norwegian school. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | evnerike barn | nb_NO |
dc.subject | tilpasset opplæring | nb_NO |
dc.title | Evnerike barn, tilpasset opplæring | nb_NO |
dc.title.alternative | Our gifted children in school | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 37 | nb_NO |