Lesing som grunnleggende ferdighet
Abstract
Norsk:
Temaet for denne oppgaven er lesing som grunnleggende ferdighet.
Problemstillingen lyder som følger: ”Hvilke utfordringer er knyttet til lesing som
grunnleggende ferdighet i et utvalg politiske dokumenter? Og hvilke konsekvenser har
utfordringene?”. For å besvare denne problemstillingen er Stortingsmelding nr. 31,
Kvalitet i skolen og Melding til Stortinget 22, Motivasjon – Mestring – Muligheter:
ungdomsskolen blitt analysert ved hjelp av relevant teori og hermeneutikken som metode.
Studiet av analysematerialet førte til tre funn som pekte på utfordringer knyttet til lesing
som grunnleggende ferdighet. Utfordringene er henholdsvis: ”Norske elever har svake
grunnleggende ferdigheter i lesing”, ”Det er lite fokus på tidlig innsats” og ”Lærere
mangler kunnskap for arbeid med lesing”. På bakgrunn av studiens funn, kan vi se at alle
disse utfordringene har konsekvenser for elevene spesielt, og det norske samfunnet
generelt. English:
The topic of this research paper is reading as a basic skill. The research question is as follows:”What challenges are related to reading as a basic skill in a selected number of political documents? And what are the consequences of these challenges?”. White paper nr. 31, Quality in schools and White paper nr. 22, Motivation - Mastery – opportunity: Secondary school, have been analyzed to answer the research question, supported by relevant theory and Hermeneutics as methodology. The research of the analytical material led to three findings, which all suggested the challenges related to reading as a basic skill. The challenges are as follows ”Norwegian students have weak basic reading skills”, ”It is a insufficient focus on early efforts” and ”Teachers lack knowledge required to work on reading”. Based on the findings of this research paper, it is evident that these challenges all have consequences, particularly for the students, but also for the Norwegian society in general.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014.