dc.contributor.author | Stræte, Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2015-07-02T15:14:59Z | |
dc.date.available | 2015-07-02T15:14:59Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/286397 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2014. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Denne oppgaven er et forsøk på å drøfte følgende problemstilling: “Hvordan spiller det som skjer i skolen inn på lese- og skrivenivået til en namibisk klasse på mellomtrinnet?” I oppgaven har jeg valgt å legge hovedfokuset på læreren og språksituasjonen i Namibia. Det er mange faktorer som er med på å styre nivået i forhold til lese- og skriveferdigheter. Språkproblematikken vises imidlertid å være hovedårsaken til de lave engelskferdighetene, men det er hos læreren løsningen ligger. Lærerne trenger å skaffe seg flere og bedre verktøy for å drive engelskundervisning i en flerspråklig klasse. Én måte å gjøre dette på er å bedre samarbeidet dem i mellom slik at bevisstheten kan økes i forhold til pedagogiske og didaktiske strategier, noe som forhåpentligvis kan føre til bedre lese- og skriveferdigheter hos elevene. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
In this thesis I am trying to discuss the following topic question: “How do the circumstances in schools affect the reading and writing level for a Namibian class at the upper primary phase?” The main focus is on the teacher and the language situation in Namibia. There are several factors that affect the reading and writing level. Nevertheless, it appears the language situation is the main factor, though the teacher is the solution. The teachers need to be equipped with more and better tools to learn how to deal with the English teaching in a multilingual classroom. One way to do this is to increase their cooperation so their knowledge regarding educational and didactic strategies can improve. This would most likely lead to improved reading and writing skills for the learners. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | Namibia | nb_NO |
dc.subject | lesing | nb_NO |
dc.subject | skriving | nb_NO |
dc.subject | flerspråklighet | nb_NO |
dc.subject | lærerkompetanse | nb_NO |
dc.subject | lærerstil | nb_NO |
dc.subject | undervisning | nb_NO |
dc.subject | morsmål | nb_NO |
dc.title | Forhold som påvirker lese- og skriveferdigheter. | nb_NO |
dc.title.alternative | Circumstances that affect reading and writing skills | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 35 | nb_NO |