Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLillehovde, André Drågen
dc.contributor.authorVevik, Ståle Meek
dc.date.accessioned2022-02-09T14:26:45Z
dc.date.available2022-02-09T14:26:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2978064
dc.description.abstractRessursintegrasjon er fundamentalt for verdiskaping (Vargo & Lusch, 2016), og dermed for tjenesteinnovasjon som også er verdiskaping (Findsrud, 2020; Priem, 2007). Findsrud og Dehling (2019) argumenterer for at ressursintegrasjon er et mikrofundament for tjenesteinnovasjon, og i likhet med Lusch og Nambisan (2015), at læring og interaksjon med aktører i omgivelsene er en essensiell del av prosessen. På grunn av at læring blir omtalt i teori om tjenesteinnovasjon og ressursintegrasjon, ønsker vi å se nærmere på hvilken rolle organisatorisk læring kan innta i samspillet mellom ressursintegrasjon og tjenesteinnovasjon. Teori om organisatorisk læring kan forklare hvordan en organisasjon utnytter eksisterende eller utforsker ny kunnskap (Luger, Raisch & Schimmer, 2018; O'Reilly & Tushman, 2011), basert på ulike nivå av kretslæringer (Flood & Romm, 2018; Kwon & Nicolaides, 2017). Derfor kan teori om organisatorisk læring være et nyttig tilskudd i teori som forklarer tjenesteinnovasjonsprosesser. Oppgavens formål er å minke gapet i teorien mellom ressursintegrasjon, organisatorisk læring og tjenesteinnovasjon. Med utgangspunkt i formålet, skal studien bidra til å møte behovet for mer forskning på både ressursintegrasjon (Edvardsson, Kleinaltenkamp, Tronvoll, McHugh & Windahl, 2014) og organisering for å skape ulik grad av tjenesteinnovasjon (Snyder, Witell, Gustafsson, Fombelle & Kristensson, 2016). Gjennom kvalitativ forskning på en casebedrift har studien resultert i et rammeverk som kan brukes til å forstå samspillet mellom organisatorisk læring, ressursintegrasjon og tjenesteinnovasjon, og som et utgangspunkt for videre forskning. Funnene viser at organisatorisk læring fører til kunnskap som definerer ressursintegrasjonsprosessen som skal til for å skape tjenesteinnovasjon. Videre har funnene resultert i et nytt begrepsapparat for å presentere samspillets ulike nivåer. Oppsummert lyder det slik: Organisatorisk læring på operasjonelt, taktisk eller strategisk plan, som benyttes i henholdsvis operasjonell, taktisk eller strategisk ressursintegrasjon, kan skape operasjonell, taktisk eller strategisk tjenesteinnovasjon.en_US
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (abstract) Resource integration is fundamental for value creation (Vargo & Lusch, 2016), and thus for service innovation, as service innovation also is value creation (Findsrud, 2020; Priem, 2007). Findsrud & Dehling (2018) argues that resource integration is a micro-foundation for service innovation, and like Lusch & Nambisan (2015), they argue that learning and interaction with actors in the surroundings is an essential part of the process. Because learning is discussed in theory about service innovation and resource integration, we wanted to take a closer look at which role organizational learning could take in the interplay between resource integration and service innovation. Theory about organizational learning could explain how an organization exploits existing, or explore new knowledge (Luger et al., 2018; O'Reilly & Tushman, 2011), based on different levels of loop learning (Flood & Romm, 2018; Kwon & Nicolaides, 2017). Theory about organizational learning can therefore provide a useful supplement to theories illuminating service innovation processes. The purpose of the study is to reduce the gap in theory between resource integration, organizational learning, and service innovation. With that in mind, this study contributes to accommodate the need for more research on both resource integration (Edvardsson, Kleinaltenkamp, Tronvoll, McHugh & Windahl, 2014) and organizing to initiate different degrees of service innovation (Syder, Witell, Gustafsson, Fombelle & Kristensson, 2016). Through qualitative research in a firm, this case study has resulted in a framework that could be used for comprehension of the interplay between organizational learning, resource integration and service innovation, and for further research. The findings indicate that organizational learning leads to knowledge that defines the resource integration process needed to originate service innovation. The findings have also resulted in a conceptual apparatus to present the different levels of the interplay. To summarize: Organizational learning in an operational, tactical or strategic level, that is utilized in operational, tactical or strategic resource integration, could originate operational, tactical or strategic service innovation.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectorganisasjonslæringen_US
dc.subjectressursintegrasjonen_US
dc.subjecttjenesteinnovasjonen_US
dc.titleSamspillet mellom organisatorisk læring, ressursintegrasjon og tjenesteinnovasjonen_US
dc.title.alternativeThe interplay between organizational learning, resource integration and service innovationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel