Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 MGL217: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 85
-
Hvordan lærere jobber med leseglede i klasserommet i overgangen mellom småtrinnet og mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien har vært hvordan opprettholde lesegleden fra småtrinnet til mellomtrinnet, med spesielt fokus på forskjeller på norskundervisning fra småtrinnet til mellomtrinnet. Formålet med masteroppgaven har ... -
Læreres oppfatning av lesing på de to ulike mediene, læringsbrett og trykt papir
(Master thesis, 2024)Flere undersøkelser viser at norske elevers presterer dårligere og leser mindre enn før (Jensen et al., 2019; Wagner et al., 2021). Læringsbrettet har kommet for fullt inn i skolen, og har vært med å endre på lesevanene ... -
Språkbruk i engelsk undervisning på barneskolen: En studie av lærerholdninger
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av norske grunnskolelæreres holdninger angående språkbruk og rollen til norsk i engelskundervisningen. Masteroppgaven samlet inn data gjennom semistrukturerte intervjuer med ... -
Multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen undersøker multimodal matematisk argumentasjon på småtrinnet. Problemstillingen er «Hva karakteriserer 2.trinnselevers multimodale matematiske argumentasjon i arbeid med problemløsningsoppgaver?». ... -
Aktiv undervisning som pedagogisk tilnærming for å bidra til tilpasset opplæring
(Master thesis, 2024)Problemstillingen for denne masteroppgaven er: Hvordan forstår og erfarer seks lærere bruk av aktiv undervisning som en pedagogisk tilnærming for å kunne bidra til tilpasset opplæring for elever på barneskolen? I denne ... -
De glemte elevene: En kvalitativ studie om læreres opplevelser av møtet med elever med stort læringspotensial
(Master thesis, 2024)Tittel: De glemte elevene: En kvalitativ studie om læreres opplevelser av møtet med elever med stort læringspotensial Denne studiens formål er å få dypere innsikt i hvordan lærere opplever møtet med elever med stort ... -
Masteroppgave Refleksjonsevne blant KRLE-elever: En kvalitativ analyse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker elevenes kunnskaper om jødedommen og deres refleksjonsevne på 7.trinn. Tematikken er blitt undersøkt på bakgrunn av problemstillingen: “Hvordan bruker elevene sin refleksjonsevne og tilegnede ... -
Bærekraftstien - En lekende og. utforskende sti.
(Master thesis, 2024)Bærekraftstien er et interaktivt pedagogisk produkt designet for barneskoleelever for å lære om bærekraftig utvikling. Ved å bruke et innovativt undervisningsverktøy utforsker denne studien hvordan barn kan utvikle en ... -
Operasjonalisering av bokstavinnlæringen i lærebøker: En studie av bokstavinnlæringsaktiviteters formål og aktivitetsform i Nye Zeppelin 1A, Salto 1A og Ordriket 1.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «Hvordan er bokstavinnlæringen operasjonalisert i lærebøker i norsk?» gjennom en analyse av lærebøkene Nye Zeppelin 1A, Salto 1A og Ordriket 1 sine aktiviteter i ... -
Lekende tilnærming til norskfaget. En observasjonsstudie av læreres tilrettelegging for lek på 3. trinn
(Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er lek i undervisning og hvordan lekende tilnærminger kan tas i bruk i norskundervisning på 3. trinn. Gjennom et lærerperspektiv retter studien fokus mot hvordan lærere tilrettelegger for lek. ... -
Rollen til multimodalt samspill i digitale læremidler.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven utforsker jeg rollen til det multimodale samspillet i to digitale læremidler. Studien tar for seg en sosialsemiotisk tilnærming til multimodalitetsanalysen. Dette for å undersøke hvordan ... -
Spillbasert læring: strategiutvikling
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi designet et brettspill spesielt tilpasset for elever på andre trinn. Hovedfokuset til spillet er at elevene skal kunne utvikle matematikk- og spillstrategier, og vi har tatt ... -
Spillbasert læring: strategiutvikling
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi designet et brettspill spesielt tilpasset for elever på andre trinn. Hovedfokuset til spillet er at elevene skal kunne utvikle matematikk- og spillstrategier, og vi har tatt ... -
Litterære samtaler: Veien til leselyst på mellomtrinnet?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i norsk handler om leselyst hos elever på mellomtrinnet, og litterære samtaler som en måte å fremme slik lyst hos elevene. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: På hvilke ... -
En kvalitativ undersøkelse som undersøker hvordan transspråking kommer til syne i den norske skolen og hvordan læreren kan benytte det som en ressurs ved hjelp av improvisasjon.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg transspråklighet mellom norsk og engelsk i den norske barneskolen. Bakgrunnen for å se nærmere på akkurat dette temaet er ganske enkelt at jeg opplever at mange lærere i dag har et nokså ... -
En teoridreven innholdsanalyse av krav i brøkoppgaver på femte trinn i Campus Matte 5-7
(Master thesis, 2024)Masteravhandlingen tar for seg en analyse av oppgavene innenfor brøkkapittelet på femte trinn i Campus Matte 5-7, og undersøker kravene oppgavene stiller til elevene både med tanke på potensielle kognitive krav og type ... -
Oral skills assessment: Teachers' beliefs and practices in lower primary school
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker fire lærere i grunnskolen på 1.-4.trinn om deres oppfatning og praksis rundt vurdering av muntlig ferdigheter i engelsk. Formativ vurdering er en grunnleggende del av undervisningen, og denne studien ... -
Statistisk resonnering på barneskolen: en kvalitativ studie av 4.klassingers statistiske resonnering
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i matematikk omhandler temaet statistikk og tar sikte på å besvare problemstillingen: Hva karakteriserer 4.klassingers statistiske resonnering? Formålet med studien er å identifisere hvilke kjennetegn ... -
Læreres perspektiver på fysisk aktiv læring i norskundervisning
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var et ønske om å lære mer om hvordan fysisk aktiv læring som undervisningsmetode kan brukes i norskundervisning. Problemstillingen, som danner grunnlaget for studien, er: «Hva tenker ... -
Muligheter det digitale verktøyet gir i den andre skriveopplæringen.
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er å utforske hvilke muligheter det digitale gir i den andre skriveopplæringen. Bakgrunn for valg av tema er at pedagogisk læringsteknologi stadig blir tatt i bruk i grunnskolen. Formålet ...