Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSalmouk, Monica Lykke Noor
dc.date.accessioned2023-06-27T16:10:27Z
dc.date.available2023-06-27T16:10:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136492602:58112860
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073700
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i Master i tilpasset opplæring ved Høgskolen i Innlandet. Tittelen på oppgaven er "Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen, en kritisk diskursanalyse i et postkolonialt perspektiv.. Det er en kvalitativ undersøkelse med et postkolonialt vitenskapsteoretisk perspektiv. Prosjektet tar utgangspunkt i forskning som viser at det i hele Vesten er en overrepresentasjon av barn med minoritetsbakgrunn som mottar spesialpedagogisk hjelp i utdanningsløpet i de ulike land. Denne undersøkelsen ser på mulige faktorer og årsaker som bidrar til at det er slik i norske barnehager. Hva er det som bidrar til at barnehager konkluderer med at barn med minoritetsbakgrunn bør henvises til PPT når de etter barnehagelærernes vurdering har utfordringer med atferd, utvikling og læring i barnehagen? Jeg har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva kan se ut til å skje i møtet mellom barnehagelærernes praksis og forståelse og barn med minoritetsbakgrunn i barnehagen som bidrar til at det er en overrepresentasjon av barn med minoritetsbakgrunn blant de barna som henvises til PPT? Undersøkelsen ble gjennomført ved hjelp av datainnsamling gjennom semistrukturerte intervju med tre barnehagelærere med erfaring som pedagogiske ledere i barnehagen. Samtalene ble analysert ved hjelp av kritisk diskursanalyse, og funnene ble belyst med postkolonialt vinklet teori og tidligere forskning. Det kom frem funn som viser at der hvor barnehagelærerne mangler kunnskap om barn med minoritetsbakgrunn, deres livsverden og behov for tilrettelegging, så ser det ut til å øke tendensen til at barnas utfordringer forstås som vansker hvor henvisning kan være aktuelt. Dette ser ut til å henge sammen med barnehagelærernes opplevelse av tidspress, manglende bemanning og andre sosiale strukturer som påvirker. Undersøkelsen avdekker også mulige diskurser som preger barnehagelærernes perspektiver og forståelse. Det kommer frem at der hvor disse faktorene oppleves annerledes, og hvor kunnskapen og forståelsen er til stede, så skiller barnehagelærerne tydeligere mellom spesialpedagogiske og allmennpedagogiske behov hos barn med minoritetsbakgrunn, og vurderer sjeldnere at det er behov for henvisning.
dc.description.abstractThis is a master's thesis on adapted education at Inland Norway University of Applied Sciences (INN University). The title of this thesis is "Inside we're the same?" - how do kindergarten teachers understand children with minority background's challenges in kindergarten, a critical discourse analysis in a postcolonial perspective. It is a qualitative investigation with a post-colonial scientific theoretical perspective. The project is based on research that shows that throughout the West there is an over-representation of children with minority backgrounds who receive special educational help during their education in the various countries. This survey looks at possible factors and reasons that contribute to this being the case in Norwegian kindergartens. What contributes to kindergartens concluding that children with a minority background should be referred to PPT when, according to the kindergarten teachers' assessment, they have challenges with behavior, development and learning in the kindergarten? I have started from the following problem: What seems to happen in the meeting between the kindergarten teachers' practice and understanding and children with a minority background in the kindergarten that contributes to an over-representation of children with a minority background among the children who are referred to PPT? The survey was carried out using data collection through semi-structured interviews with three kindergarten teachers with experience as educational leaders in the kindergarten. The conversations were analyzed using critical discourse analysis, and the findings were illuminated with post-colonial theory and earlier research. Findings appeared which show that where the kindergarten teachers lack knowledge about children with a minority background, their world of life and the need for facilitation, there appears to be an increased tendency for the children's challenges to be understood as difficulties where referral may be appropriate. This seems to be linked to the kindergarten teachers' experience of time pressure, lack of staffing and other social structures that influence. The survey also reveals possible discourses that characterize the kindergarten teachers' perspectives and understanding. It appears that where these factors are experienced differently, and where the knowledge and understanding are present, the kindergarten teachers distinguish more clearly between special educational and general educational needs of children with a minority background, and less often consider that there is a need for referral.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title"Inni er vi like?" – hvordan forstår barnehagelærere barn med minoritetsbakgrunn sine utfordringer i barnehagen. En kritisk diskursanalyse i et postkolonialt perspektiv.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel